Met de komst van de Peugeot e-208 moet ervoor zorgen dat elektrisch rijden ook voor particuliere kopers een serieuze optie is. De relatief betaalbare e-208 is een van de eerste elektrische auto’s in het B-segment. Met een volle accu is de actieradius zeer acceptabel en het opladen gaat bovendien erg snel. De voortekenen zijn dus prima. Wij rijden een week lang in de Peugeot e-208, heeft de elektrische 208 het in zich om uit te groeien tot een voltreffer? Je leest het in dit autoverhaal.

 

Actieradius

Waar het natuurlijk allemaal om draait bij elektrische auto’s is de actieradius. Hoe ver kom je met deze elektrische Peugeot. De actieradius van de Peugeot e-208 bedraagt 340 kilometer. In de praktijk komt dat neer op zo’n 300 echte kilometers. Zeer acceptabel dus voor de meeste particuliere rijders. Bovendien maakt het drie-fasen laden, wat al op veel plekken in Nederland kan, het mogelijk om snel op te laden. Binnen een half uur is de accu voor 80 procent gevuld. Een snelle rekensom leert ons dat er tijdens een ritje naar Parijs dus maar één keer voor 30 minuten gestopt hoeft te worden om te laden. En dat half uurtje gebruik jij als bestuurder dan voor een koffiepauze, prima toch?

Het accupakket in de Peugeot e-208 is 50 kWh groot een de elektromotor levert maar liefst 100 kW (136 PK). Daarmee is de elektrische 208 echt bliksemsnel. In 8,1 seconde sprint de e-208 van 0-100 en de topsnelheid ligt op 150 km/u. Zoals eerder al gezegd bedraagt de realistische actieradius 300 kilometer. Die afstand is zeer goed haalbaar, zowel in de binnenstad of op de snelweg, mits je maximaal 100 km/u rijdt. Bij snelheden boven 100 km/u loopt de accu logischerwijs sneller leeg, maar alsnog is een bereik van 250 kilometer zeer goed haalbaar.

 

Rijeigenschappen

De Peugeot e-208 is met de stille en krachtige aandrijflijn een erg comfortabele auto. Bovendien zorgt de automaat voor nog meer comfort. Door het pakket komt het wagengewicht uit op 1530 kilogram. Beduidend zwaarder dus dan de ‘normale’ Peugeot 208, waar we eerder al in reden. Door het hogere gewicht van de e-208 lever je iets in op het gebied van wegligging en besturing. Wel heeft Peugeot het onderstel aangepast om ervoor te zorgen dat het nog altijd erg comfortabel blijft met die extra kilo’s.

 

Gebruiksgemak

De Peugeot e-208 blijft natuurlijk gewoon een 208. Het sterke en eigenzinnig design spreekt veel mensen aan. Binnenin vinden we de e-208 zeer geslaagd. Mooie materialen en een goede zitpositie zorgen voor een zeer aangenaam gevoel. Bovendien is het gehele dashboard echt een eyecatcher. Het 3D instrumentarium en het grote en hoog geplaatste infotainmentsysteem zien er super uit en werken bovenal erg goed. Achterin zit je, mede door de aanwezigheid van het accupakket iets krapper dan in de normale 208. De kofferbak is daarentegen met 265 liter net zo groot. Een minpunt wordt gescoord door de plek van de bediening voor de cruise control. Die bevindt zich nog steeds op een extra hendel achter het stuur.

 

Prijzen

Peugeot levert de e-208 vanaf €34.900,-. Dat is een forse meerprijs ten opzichte van de normale 208 die verkrijgbaar is vanaf zo’n €18.000,-. Maar door de subsidie van de Nederlandse overheid krijg je als particulier bij aanschaf van een elektrische auto €4.000 terug. Bovendien is een servicecontract bij een elektrische Peugeot altijd inbegrepen. Dat houdt dus in dat dat zes jaar lang, tot 180.000 kilometer, gratis onderhoud krijgt. Onze testauto is uitgerust in GT-spec en beschikt over enkele opties en kost daarmee bijna veertig mille. Een hoop geld voor een auto uit het B-segment, maar met de e-208 ben je wel helemaal klaar voor de toekomst.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.