Toyota, bekend om zijn hybride en waterstoftechnologie, heeft onlangs een belangrijke stap gezet in de wereld van elektrische auto’s. Hoewel het merk al jarenlang pionier is op het gebied van duurzame mobiliteit, is de bZ4X de eerste volledig elektrische auto in hun gamma. Is deze auto net zo geslaagd als Toyota’s andere duurzame mobielen? We namen de proef op de som.

Bij het binnenstappen van de bZ4X zijn we verwonderd. Toyota toont hier weer een compleet ander interieurdesign dan we al eerder in andere modellen hebben gezien. Het interieur van de bZ4X valt op door de zachte, stoffen bekleding van het dashboard. Het doet wat nostalgisch aan in deze moderne auto, maar geeft naar onze mening een huiselijke sfeer. De andere dashboard elementen zijn weer moderner en geven een mooi geheel.

Het instrumentarium is creatief verwerkt een stuk achter het stuur. Het staat qua grootte wat in contrast het het grote en moderne infotainmentsysteem in het midden. Deze laatste is prachtig vormgegeven vanuit een middenconsole die oploopt. Er zou iets meer harmonisatie tussen beide systemen kunnen plaatsvinden, het voelt nu soms als 2 werelden. Maar misschien legt Toyota hier wel een goede nadruk: meer rust en focus voor de bestuurder, die tegenwoordig al genoeg wordt afgeleid.

De veiligheid komt ook ten goede met de fysieke knoppen, dat wordt gewaardeerd. Toyota neemt wat ons betreft een wijze keuze door het veelal futuristische en minimalistische design van de meeste elektrische auto’s te balanceren met praxis en veiligheid. Of dan echt 3 knoppen voor de volume nodig zijn? Misschien paste dit beter in het design, maar in de praktijk werkt één ronde volume knop toch wel veel intuïtiever om de volume snel zachter of harder af te stemmen. De achteruitrijcamera wordt getoond via het infotainmentscherm, maar de beeldkwaliteit en de lettertypes lijken niet helemaal te passen bij de rest van het systeem. Daarnaast hadden we in onze testperiode wel wat problemen met het Bluetooth-systeem. Het verbinden van onze telefoon liep niet altijd even soepel, maar dat kan toevallig zijn.

Hiermee is geenszins gezegd dat Toyota haar systemen niet op orde heeft, want dat is absoluut niet zo. Integendeel, er is weinig aan te merken op de kwaliteit van deze auto en daarmee worden kleine dingen noemenswaardig.

Kwaliteit is een groot goed van Toyota, en dat is ook bij deze elektrische auto gegarandeerd. Zoals bij alle modellen ook hier maar liefst 10 jaar garantie op de auto en maar liefst 300.000 kilometer op het batterijpakket. En dat is nog eens wat! Bovendien is deze garantie overdraagbaar, wat de waarde van de auto op de lange termijn ten goede komt. Je zult dan wel altijd je regulier onderhoud moeten doen bij een erkende Toyota-dealer, maar dat is met een Toyota zeker te overzien.

Het rijden in de bZ4X is een plezier. De hoge zitpositie biedt een uitstekend overzicht van de weg en de auto ligt door zijn gewicht stabiel op de weg. De elektrische aandrijving zorgt voor een soepele en stille rijervaring. Ook het stuur is fijn afgesteld waardoor je controle voelt over het rijgedrag. Al met al een vlotte auto waarin het prettig is om te rijden.

Prettig is ook de rust en ruimte die je binnen in de auto ervaart. De rust komt terug in het huiselijke interieur en de goede geluidisolatie. En wat betreft de ruimte stelt de bZ4X ook zeker niet teleur. Zowel voorin als achterin is er voldoende been- en hoofdruimte. Ook de bagageruimte is ruim genoeg voor het dagelijkse leven van een gezin.

En bovendien kun je rustig rijden zonder laadstress, want met een geteste actieradius van ongeveer 400 kilometer kom je een heel eind. Hoewel dit getal in onze test lager ligt dan wat de WLTP-testen waarden aangeven, is die 400 kilometer in de praktijk vaak meer dan voldoende. Zeker als je bedenkt dat de gemiddelde Nederlander maar 47 kilometer per dag rijdt.

Al met al is de Toyota bZ4X een interessante optie voor wie op zoek is naar een goede en ruime elektrische auto. Het unieke interieur en de fijne rijeigenschappen zijn zeker pluspunten. Als er dan toch wat verbeterd moet worden zouden we wensen dat systemen een meer uniforme uitstraling krijgen.