De Hyundai Kona is al voor langere tijd een succesvolle speler in het EV landschap. Vooral in de jaren 2018 – 2019 zag je ze overal rijden op nieuw kenteken en gingen de auto’s als broodjes over de toonbank. En logisch ook, want er waren nauwelijks concurrenten in die tijd. Met de toenmalige 64kW accu kwam je erg ver, als je rustig aandeed zeker tussen de 300 en 400 kilometer. Inmiddels zijn dat natuurlijk waarden die we veel vaker tegenkomen en waarvan we echt niet meer staan te kijken. De huidige generatie Hyundai Kona heeft een 65,4kW netto accu aan boord, waarmee je nog ietsjes verder komt dan z’n voorganger. Ook is de ruimte op de achterbank er op vooruit gegaan, laadt de auto nu een tikje sneller en is zowel de acceleratiesprint van nul tot honderd verbeterd als ook de topsnelheid die je met de Kona kunt halen. Tegenwoordig doe je 7,8 seconden over 0-100 kilometer per uur en is de topsnelheid vastgesteld op 172 kilometer per uur.
Zowel aan voor- als achterzijde is duidelijk te herkennen dat we het hier hebben over de nieuwe generatie Kona’s. Het frontje is flink aangepast. Van een afstandje zou je de auto ook kunnen verwarren met andere Aziatische modellen, soms zelfs uit een wat hoger segment zoals de uit China afkomstige XPeng modellen. Ook de achterkant kenmerkt zich net als de voorkant door een doorlopende achterlicht unit en verder is het design gekenmerkt door veel vouwen. Dat maakt het voor het oog wel druk. Binnen zijn er niet minder knopjes, maar méér knopjes bijgekomen. Dat is opmerkelijk in de huidige tijdsgeest. Wij waarderen het enorm dat Hyundai het de gebruiker zo gemakkelijk maakt, want alle functies spreken voor zich en zelfs de oude automobilist kan zich in mum van tijd eigen maken in dit model. Gewenning is niet nodig. Het voelt aan als een jas die je altijd al gedragen hebt, je rijdt zo weg met de nieuwe Kona.
Dankzij een 65,4kW accu kom je volgens de WLTP norm zeker 454 kilometer ver, in de praktijk hoef je daar nauwelijks iets aan af te doen. Het valt gewoon op dat de Kona efficiënt z’n werk doet, geheel in de traditie van het merk zoals ze dat ook deden met de IONIQ Electric, het klassieke model. Daarmee scoorden we zelfs weleens 9,8kWh per honderd kilometer, in dit geval zou je eerder moeten uitgaan van 12 – 14 kWh per honderd kilometer. Snelladen gaat met 100kW, dat is niet wereldschokkend maar meer een middenmoot. Als de Kona hierin had willen uitblinken, dan had Hyundai hier net wat boven moeten zitten. Pakweg 150-170kW is momenteel zo’n beetje de top van dit moment als het gaat om snelladen, met uitzondering van modellen als de Tesla Model Y die 250kW op papier aanbieden, in de praktijk zit je daar echter rond een kort piekmoment van 10% SoC tot 30% SoC op zo’n 140-170kW. Niet eens heel veel sneller dan de Kona dus.
Voor rijders die de Kona al kennen zal hij erg voorspelbaar en betrouwbaar overkomen. De Hyundai is stiller geworden, sneller en bovendien ook behoorlijk efficiënt. Dankzij alle fysieke knoppen die gemakkelijk zijn te bedienen voel je je snel thuis. De bagageruimte is 407 liter, dat is best aardig voor een auto in dit segment. Niet fantastisch, maar zeker ook niet slecht. En zo is het eigenlijk met de meeste eigenschappen: hij doet het erg goed, zonder dat hij uitblinkt. Daarmee is een keuze voor de Hyundai Kona vooral een veilige, vertrouwenwekkende keuze.