Met de IQ heeft Toyota, naast de Aygo, een tweede model in het A-segment geplaatst. Daarnaast is het een totaal nieuw concept. Toyota heeft een stadsauto gebouwd met de rijeigenschappen van een volwassen auto. Op het oog is de IQ vooral erg ‘schattig’. Twee grote deuren maken de instap gemakkelijk en de lengte is nog geen drie meter. Verder is de IQ wel breed met 1,68 meter. Achterin is er plaats voor 1 volwassene, maar alleen als de stoel van de bijrijder geheel naar voren wordt gezet. Verder kan er achter de bestuurder alleen een kind tot 8 jaar zitten.

Het interieur ziet er netjes uit. De IQ kent een eenvoudige ventilatiebediening. Ook is er een handige boordcomputer aan boord waar de dagteller, gemiddeld verbruik en totaalafstand in staat vermeld. Het stuur is met leder bekleed en de radio is uitsluitend via het stuur te bedienen. Cruise control is niet als optie leverbaar. De stoelen zitten goed voor korte afstanden, maar de IQ is geen echte reisauto. Op lange afstanden kan het zitten vermoeiend worden. De beenruimte en zitpositie voldeed voor mij, ik ben 1,88 meter. Het audio systeem klinkt zuiver. De spiegels zijn elektrisch verstelbaar en de bediening hiervoor is te vinden links achter het stuur en is in het begin even zoeken.

Na het starten van Toyota’s kleinste valt gelijk op dat de motor nauwelijks te horen is. Bij acceleratie uit de eerste versnelling is wel de kenmerkende driecilinder brom hoorbaar. Vanaf het tweede verzet is dit geluid echter nauwelijks nog te horen. Op de snelweg is er nauwelijks sprake van wind- of bandengeruis. De IQ stuurt direct en zeker. Het stuur ligt vast in de hand en heeft weinig correcties nodig. In bijna 15 seconden is de IQ op de honderd kilometer per uur en daarmee niet snel. De motor kent de aanduiding VVT-i, dit staat voor Variable Valve Timing with intelligence. Ik heb het idee dat er iets te weinig vermogen beschikbaar is. In dit geval is de 1.3 motor de oplossing. De maximale snelheid ligt op 156 km/u, prima voor Nederlandse begrippen.

Toyota claimt met de IQ een gemiddeld verbruik van 1 op 23 te realiseren, maar in praktijk ligt het verbruik hoger. In onze test kwamen we uit op een verbruik van 1 op 18. Alleen als er zeer zuinig wordt gereden en het nieuwe rijden optimaal wordt toegepast is de fabrieksopgave te realiseren. Met de IQ heeft Toyota een slim concept in handen. De IQ voldoet als boodschappenwagentje en heeft tegelijkertijd volwassen rijeigenschappen. De ruimte binnenin is veel groter dan de buitenkant doet vermoeden en met de 3+1 scoort Toyota punten. De achterbak is bij bezetting van vier personen wel zeer klein. Met een basisprijs van nog geen 12 mille is deze IQ met het uiterlijk van een stadsauto en de rijeigenschappen van een volwassen auto zeker waard voor het geld