De Toyota Hilux heeft een facelift ondergaan. Een nieuwe krachtige dieselmotor en een nieuwe topuitvoering moeten ervoor zorgen dat de Hilux in Europa zich kan wedijveren met auto’s als de Volkswagen Amarok en Ford Ranger. Deze laatst genoemden gooien in Nederland in ieder geval hoge ogen als het gaat om verkoopcijfers. Is de 2021 facelift Toyota Hilux goed genoeg om de concurrentiestrijd aan te gaan? Autoverhaal.nl test de Toyota Hilux 2.8 D-4D Invincible, het nieuwe topmodel.

Wat is dit?

Toyota’s werkpaard kwam op de markt in 1968 en sindsdien staat de Hilux bekend als ijzersterke en onverwoestbare pick-up. De Toyota Hilux is een onverslijtbaar werkpaard waar de Japanners er wereldwijd meer dan 18 miljoen van verkochten. Echter is de pick-upmarkt de laatste jaren erg veranderd. Pick-up kopers zijn niet langer op zoek naar alleen robuuste werkpaarden. Maatstaven als comfort, prestaties en uitrusting zijn ook in deze niche steeds belangrijker. Bovendien koop je zo’n stoere alleskunner ook een beetje vanwege zijn uitstraling, toch?

Uitstraling weergaloos

En met die uitstraling zit het bij de gefacelifte Toyota Hilux wel goed. Onze testauto, een Hilux Invincible onderscheidt zich door een hoop plastic opsmuk rond de wielkasten en de neus van de auto. Het geheel zorgt voor een weergaloze look waar pick-upkopend Nederland zo naar opzoek is. De luxe Invincible uitvoering onderscheidt zich verder in het interieur van de Toyota Hilux. Met onder andere een negental JBL luidsprekers, lederen bekleding, sfeerverlichting en extra chromen delen is de Hilux vele malen luxer dan voorheen.

Krachtbron

Het grootste nieuws van deze facelift van de Toyota Hilux zit vooral in de nieuwe motor. Het gaat om de 2.8 D-4D die Toyota ook al levert in de huidige Toyota Land Cruiser. Deze grote viercilinder diesel beschikt over 204 PK en 500 Nm koppel. Daarmee is de Hilux merkbaar sterker dan de al wat oudere 2.4 D-4D met 150 PK. Echter is de 2.8 D-4D nog altijd een erg luidruchtige dieselmotor met een weinig geciviliseerd karakter. Die motoreigenschappen voelen niet echt geraffineerd aan maar passen gek genoeg wel weer bij een auto als de Toyota Hilux.

Rijeigenschappen

Want ook qua rijeigenschappen voelt de gefacelifte Toyota Hilux nog altijd aan als een robuust werkpaard. Dat heeft vooral te maken hebben het ladderchassis en de bladvering op de achteras. Zonder belaste achteras en een lege laadbak rijdt de Toyota Hilux op de gebaande wegen niet bepaald comfortabel. Zodra je er een zware trailer achter hangt of als je het asfalt verlaat merk je pas hoe goed de Toyota Hilux is, pas dan begin je hem ook echt te waarderen. Want als de omstandigheden moeilijker worden, lijkt de Hilux steeds beter in zijn rol te geraken.

Uitrusting

Het minder comfortabele rijgedrag op de openbare weg compenseert de Hilux Invincible met een behoorlijke uitrusting aan rijhulpsystemen. Zo beschikt de Hilux met Toyota Safety Sense onder andere over adaptieve cruise control, rijbaanassistent en een pre-collision systeem met voetgangersdetectie. Bovendien maken de aanwezigheid van stoelverwarming en een 8-inch infotainmentdisplay het een nog aangenamer achter het stuur van de Toyota Hilux.

Prijzen en conclusie

Deze gefacelift Toyota Hilux is verkrijgbaar voor een prijs die begint bij €19.995, exclusief BTW en BPM. De topuitvoering Invincible is te bestellen vanaf iets meer dan 35 mille, exclusief BTW en BPM. Onze testauto, de Toyota Hilux 2.8 D-4D Inivicible Dubbele Cabine Van met automatische versnellingsbak in de kleur Oxyde Bronze kost netto €42.945,-. Wat neer komt op  €68.426,- inclusief BTW en BPM. Dat valt mee voor een onverwoestbare auto.

Met een dikkere diesel en een aansprekend voorkomen probeert Toyota de vernieuwde pick-upmarkt te veroveren. Echter is de Hilux op zijn sterkst zoals hij ooit bedoeld is, als werkpaard. De Toyota Hilux is nu eenmaal geen SUV, maar wel een onverwoestbare pick-up die onder elke omstandigheden zijn mannetje staat.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram