Nog een paar weken is hij tegen veertien procent bijtelling leverbaar: de Volvo V40 D4. Een conventionele aandrijflijn met lage bijtelling houdt in het overgrote deel van de gevallen een beperkt vermogen in. Bij Volvo hebben ze meer te bieden. De C-segmenter is voorzien van een dijk van een diesel met 190pk en een forse 400nm aan koppel. Met al dat geweld snelt hij in 7,5 seconden naar honderd kilometer per uur en ligt de begrensde top op 190 kilometer per uur. Volgens sportieve eigenaren houdt de teller het bij 199 voor gezien. Deze begrenzing is er vanwege de ‘eco-banden’, die geen hogere snelheid kunnen managen. Zonder begrenzing is 230 kilometer per uur mogelijk, alhoewel we dat afraden vanwege het geringe gewicht van de Zweed.

Ondanks de veelvuldige aanwezigheid op de Nederlandse wegen blijven we fan van het Scandinavische design van de Volvo V40. De testvariant is in de Ocean Race uitvoering, met een fraaie donkerblauwe kleur een lust voor het oog. Naast de Volvo Ocean Race elementen beschikt deze speciale uitvoering van de V40 over verwarmbare, elektrisch verstelbare voorstoelen, een adaptief TFT Crystal instrumentenpaneel waarmee je kunt wisselen tussen verschillende snelheidsmeters, panoramisch dak met elektrisch bedienbaar zonnegordijn, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. Tenslotte noemen we nog de Xenon verlichting. Al deze luxe stuwt de prijs wel behoorlijk op, naar een forse 35 mille.

Tijdens het rijden is de enorme reserve aan vermogen onder vrijwel alle omstandigheden beschikbaar. Al vanaf lage toeren pakt de motor goed op en sprint je er snel vandoor. Bij een koude start is de motor nog even wat gehorig, maar eenmaal op temperatuur verdwijnt de ietwat hinderlijke dieselbrom naar de achtergrond. Het stuurgedrag is neutraal en voorspelbaar. Opvallend is wel dat het onderstel behoorlijk hard is afgesteld. Logisch ook, want de optie sportonderstel is op dit testmodel aangevinkt. Het maakt de V40 een stukje strakker in de bochten, maar het comfort is op korte oneffenheden wel zo goed als verdwenen. Het is de vraag of je dit een iets betere wegligging waard is.

De stoelen zitten zoals we het van Volvo gewend zijn; erg aangenaam. De zitting is heerlijk comfortabel. Het navigatiesysteem heeft een upgrade gekregen waardoor de functionaliteit net iets is verbeterd. Ook werkt het systeem voortaan wat sneller op de commando’s van de bestuurder. Toch valt hieraan nog wel het nodige te verbeteren. Een touchscreen of een centrale knop op de horizontale middenconsole zou al veel goeds doen.  In de volgende jaar te lanceren Volvo XC90 treffen we in elk geval dat eerste. De hoofd- en beenruimte is voorin voldoende, maar achterin is het krap. Datzelfde geldt voor de relatief kleine bagageruimte, als je het vergelijkt met de concurrentie. Dit zijn punten waarop de V40 een klein minnetje noteert.

De Volvo V40 D4 is een ontzettend goed aanbod voor de zakelijke rijder. Met slechts 14 procent bijtelling is het ongelofelijk gunstig om de Zweed aan te schaffen. De leaseprijs is beperkt, maar de koper moet wel snel zijn. Tot en met het einde van dit jaar is de Volvo V40 D4 nog met de lage bijtelling te bestellen. Daarna gaat deze zes procent omhoog, en zal het belangrijkste verkoopargument wegvallen. Toch zal het aantrekkelijke totaalpakket ook dan nog kopers over de streep trekken.