De meeste mensen zouden pakweg tien jaar geleden behoorlijk verbaasd zijn als je vertelde dat je nieuwe compacte middenklasser over een 1.2 motor beschikt. Tegenwoordig is het echter bijna eerder regel dan uitzondering, een kleine motor met een grote turbo. Voordeel is dat op papier een lage verbruikswaarde kan worden gerealiseerd. In de praktijk wijkt het verbruik echter vaak behoorlijk af van de theoretische waarde, waardoor er wel fiscaal gewin is, maar de atmosfeer nog even zo goed behoorlijk vervuild wordt. In de 1.2 TSI die centraal staat in de Skoda Octavia is dit echter niet zozeer het geval. De techniek die is toegepast in deze auto is dermate modern dat er behoorlijk zuinig kan worden gereden.
Het uiterlijk van de Octavia is stevig onder handen genomen. Voortaan zijn de koplampen wat sportiever getekend en maakt optionele LED-verlichting het front compleet. De achterpartij is ook conservatief gewijzigd, de stationvariant oogt wat ons betreft echter net wat mooier dan de korte versie. In grijze kleur heeft de Octavia iets ‘saais’ over zich, maar wanneer je instapt verdwijnt dat saaie gevoel snel. Hoewel de meeste materialen niet fleurig zijn, ziet het dashboard er keurig en overzichtelijk uit. Het is nooit lang zoeken naar knoppen en het navigatiesysteem en de knoppen op het stuur en naast het systeem zijn goed op elkaar ingesteld. Een prettige armsteun die ver naar voren kan worden geschoven vergroot het rijgemak. Hetzelfde geldt voor de lekker zittende verstelbare stoelen. De versie waar wij in rijden is de “Ambition Businessline”, waarmee de Octavia 22.990 euro kost. Dit pakket is verrassend compleet. Navigatie, bluetooth, acht luidsprekers met geluid van redelijke kwaliteit, lederen versnellingspook, cruise controle, parkeersensoren achter en automatische airco is een greep uit de uitrusting van dit pakket.
De Octavia voorziet dus in dit uitrustingsniveau in alle gemakken. Helemaal onderaan de ladder staat de Skoda Octavia Active, met de basisprijs van 18.990 euro. Dat is precies hetzelfde bedrag als er voor een ‘kale’ Volkswagen Golf moet worden neergeteld. Ga je voor wat extra ruimte en net wat betere looks, dan moet er voor de Skoda Octavia Combi minimaal 20.770 euro worden neergeteld. Echter, dat is relatief voordelig als er naar de ruimte in het interieur wordt gekeken. 590 liter bedraagt de bagageruimte in normale toestand, maar wanneer de achterbank naar beneden wordt geklapt komt er een riante 1580 liter beschikbaar. Genoeg ruimte voor bagage dus, maar ook achterpassagiers hebben het goed toeven. De voorstoelen kunnen helemaal naar achteren worden gezet waardoor er een zee van beenruimte ontstaat. Moeten er meer passagiers mee, dan zorgt de ruime achterbank en de ‘directeursachtige’ hoeveelheid beenruimte voor een zeer aangenaam verpozen.
De Octavia kan met diverse motoren worden uitgerust, wij rijden met de 1.2 TSI benzinemotor. Deze motor levert 105pk, prima voor Nederlands gebruik en met een CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer goed voor 20% bijtelling. Echte ‘bijtellingsjagers’ zullen ongetwijfeld voor de diesel gaan, die goed is voor slechts 14% bijtellen. Heden ten dage worden vrijwel alle verkoopcijfers immers bepaald door de hoeveelheid die moet worden bijgeteld. Met de 1.2 TSI sprint deze Skoda in 10,3 seconden naar honderd en stopt bij 196 kilometer per uur. Het gemiddelde verbruik ligt volgens de fabriek op 4,9 liter per 100 kilometer, maar uiteraard is die waarde veel te rooskleurig. Er moet eerder worden gedacht aan 6 liter in de praktijk.
Een Skoda Octavia koop je niet omdat je ermee wil pronken tegenover familie, vrienden of buren. Het is vooral een ingetogen, degelijke auto. Met dank aan het MQB-platform heeft de auto bovendien de finesse van andere VAG-broers, en is het rijden een stuk klinischer geworden. Rijden gaat erg comfortabel, zonder dat de auto gaat overhellen in scherpe bochten. De handgeschakelde zesbak is soepel en laat zich goed bedienen. De 1.2 TSI motor is daarnaast al goed bij de les bij lage toeren. Het stuurgedrag is redelijk neutraal te noemen en vertoond geen bijzondere afwijkingen. Al met al is de Octavia een aangename rijdersauto, die behoorlijk bescheiden oogt en vanaf een lage basisprijs is te verkrijgen. Wij adviseren de ‘Ambition Businessline’, voor bijna 23 mille is de auto daarmee heel erg compleet.