De duurzaamheidsstrategie van BMW omvat een offensief aan nieuwe elektrische modellen, waaronder de BMW i4. Een directe concurrent van de Tesla Model 3, en in zekere zin ook de Mercedes EQE. De i4 symboliseert hiermee het segment van de meest populaire carrosserievorm van de elektrische modellen, naast natuurlijk het immer befaamde crossover segment. Dankzij de lagere vorm is de BMW behoorlijk zuinig, waardoor er behoorlijk wat afstand kan worden afgelegd op de 83Kw bruto grote accu.

Fraai gestyled
Wanneer je de i4 ziet, valt gelijk op dat het ontwerp zeer sterk overeenkomt met de nieuwe 4-serie. Ronde lijnen vormen de koets. Wat ons betreft is het design goed geslaagd. Het is één van de weinige auto’s waarbij je niet ziet dat het gaat om een volledig elektrische. Alle bekende elementen die we ook terugvinden in andere BMW’s, zijn ook toegepast op het interieur. Knoppen zitten goed onder handbereik, hoewel er best wat knoppen op de middenconsole zijn verwijderd. Op het stuur is het meeste bij het oude gebleven, waardoor je goed overzicht hebt op de verschillende functionaliteiten. Het scherm is wel even wennen, temeer omdat er best wat wijzigingen zijn aangebracht en de menustructuur zeker enkele maanden oefenen vereist. Als je eenmaal doorhebt hoe het in elkaar steekt, is het gemakkelijk. Maar het vormt wel een aandachtspunt voor de wat oudere consument.

Zeer vlot en bruikbare actieradius
De cijfers van de BMW i4 in de 40e trim die wij rijden spreken boekdelen. We noteren een sprint van stilstand naar honderd kilometer per uur in 5,7 seconden en opmerkelijk genoeg een top van 190 kilometer per uur. Het is bijna voor het eerst dat we een potente BMW begrensd zien worden op een snelheid onder de 250 kilometer per uur. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit een trend – die we al eerder bij merken als Volvo zagen – en kunnen we binnenkort geen recordhoge snelheden op de Duitse autobahn rijden. Aan de andere kant, harder dan 200 kilometer per uur rijden heeft over het algemeen ook weinig zin, want je moet er alleen maar harder door remmen en het maakt de situatie op de weg een stuk onveiliger. Zoals gezegd is het verbruik in de BMW erg laag, we klokten 15Kw op 100 kilometer waardoor je gerust 450 – 550 kilometer per uur op een accu rijdt, afhankelijk van de omstandigheden. Snelladen gaat met 150Kw, voor de i4 M50 bedraagt die snelheid 200Kw. Al met al waarden waardoor Tesla naar de kroon wordt gestoken.



Het rijden en conclusie
De BMW i4 is een zeer comfortabele, maar ook sportieve auto. Het zwaartepunt ligt mooi laag en daardoor koersvast. Sturen gaat precies en met veel gevoel. De ingenieurs hebben goed hun best gedaan. Ook met betrekking tot het praktische gebruikersgemak is er reden tot tevredenheid. Zo is er 470 liter bagageruimte beschikbaar en zitten volwassenen zowel voor- als achterin goed. Op de achterbank komt wel de beenruimte een beetje in het gedrang doordat er niet zoveel ruimte is voor de benen op de achterbank. Als we echter het totaalpakket in ogenschouw houden, dan is er alleen verlies te noteren ten opzichte van de Tesla Model 3 op het gebied van de laadinfrastructuur en het infotainmentsysteem. Wat betreft het rijden, de afwerking in het interieur en de actieradius pakt de BMW i4 z’n punten. De eerste die z’n Tesla-tegenstrever wat ons betreft verslaat.