Test BMW 118i

Test BMW 118i

2020-04-01T20:24:04+00:0014 Mar 2020, 10:35|Categories: Autotests, BMW|

Het premium C-segment is traditioneel erg populair bij het zakelijk deel van Nederland. Nu de aangescherpte bijtellingsregels ook voor elektrische modellen boven de 45 mille gaan gelden, blijft een verbrandingsmotor voor de meeste rijders nog ‘the way to go’. In het segment is het relatief rustig. De Volvo V40 wordt niet meer nieuw geleverd, de Audi A3 is op leeftijd en ook de Mercedes A-klasse gaat alweer een tijdje mee. Modellen als de Volkswagen Golf en Seat Leon staan op het punt om onthuld te worden, maar mogen eerlijk gezegd ook niet helemaal tot het premium C-segment gerekend worden, hoewel het goede auto’s zijn. Het nieuwste model in het premium C-segment is de BMW 1-serie. We zoeken in deze test uit of hij capabel genoeg is om zijn tegenstanders te verslaan.

Het design van de 1-serie komt ons bekend voor. Eerder zagen we al bij andere BMW-modellen een verhoogde koets. Het geeft de BMW iets meer body. Heel mooi vinden we het niet, maar dat is een kwestie van smaak en daarover mogen we eigenlijk niet oordelen. Het interieur is overigens bijzonder fraai, en dat komt mede door de gebruikte materialen. Die zijn van bijzonder goede kwaliteit. Ook de afwerking zit geheel snor. Het gaat om het traditionele BMW interieur, dat we ook in de nieuwe 3-serie terugvinden. Wat dat betreft dus zeker een compliment waardig. De ergonomie is dik in orde, je vindt gemakkelijk je weg in de Beier. Tal van opties zijn aangevinkt op de test-BMW. We noemen de belangrijkste. Stoel- en stuurwielverwarming, licht- en regensensor, allerlei veiligheidssystemen en een prachtig digitaal instrumentarium. Gek genoeg ontbreekt adaptive cruise controle, maar dat is wel een optie.

Met de centrale knop op het middenconsole bedien je alles vrij eenvoudig. Dit doe je vanuit een gerieflijk zittende stoel, die ook optioneel te verlengen is aan de onderkant van je benen. Dat is ideaal voor mensen met een langere lengte dan gemiddeld. Achterin zit je prima, en ook de bagageruimte is meer dan acceptabel. Snel door naar het rijden, want niet voor niets is het adagium ‘freude am fahren’ bekend vanwege BMW. Met een simpele druk op de startknop ontbrandt de drie(!) cilinder met 140pk. Daarmee weet de Duitser op papier een sprint van nul tot honderd in 8,5 seconden neer te zetten en de topsnelheid van 213 kilometer per uur op de klokken te toveren. Het stuurgedrag is ronduit sportief te noemen, je kunt heerlijk enthousiast rijden met deze 1-serie. Het rijplezier van eerdere generaties is dus zeker gebleven.

De zeventrapsautomaat schakelt vlot, maar niet zo snel als de achttrapsautomaat die we gewend zijn uit de meeste BMW modellen. Daarnaast is het stuurgedrag direct, maar niet zo direct als ‘vroeger’. Bovendien is het onderstel een stuk comfortabeler. Dat laatste is overigens wel heerlijk op de langere afstanden, wat de nieuwe 1-serie een stuk beter inzetbaar maakt voor zakelijke ritten. Enig punt van overweging is dan nog de prijs. Want hoewel de vanafprijs van 35 mille behoorlijk netjes is, kost deze testauto een slordige 50k. En dat zonder adaptieve cruise controle. Dat is wel even slikken, echter krijg je daarvoor ook een heerlijk rijdende bolide met bijna alle overig denkbare opties terug. Tel uit je winst.

Specificaties

Motorinhoud
1499cc
Aantal cilinders
3
Vermogen (PK)
140pk
Acceleratie 0-100(sec)
8.5s
Topsnelheid (Km/u)
213
Prijs testauto
€ 49763

Plus punten

  • Sportief rijgedrag
  • Fijn zittende stoelen
  • Voldoende ruimte aan boord

Min punten

  • 7-trapsautomaat net iets minder alert dan 8-trapsautomaat van ZF
  • Niet meer zo rauw als vroeger
  • Hoge prijs