Het D-segment is nog steeds een belangrijke klasse binnen de zakelijke rijders. Nu fiscale voordelen qua bijtelling (4%) alleen gelden tot een maximum cataloguswaarde van 50.000 euro, wordt er door zakelijke rijders vaak breder gekeken dan alleen een volledig elektrische aandrijflijn. Belangrijke spelers in het premium D-segment zijn de Audi A4, Mercedes C-klasse, Volvo S60 en natuurlijk de BMW 3-serie. Van laatstgenoemde is zojuist een nieuw model verschenen, waarvan wij verslag doen in dit autoverhaal. We hebben gekozen voor de 330i, een krachtige nieuwkomer uit Beieren. De BMW 330i levert namelijk 258pk en 400Nm koppel en is daarmee meer dan potent voor de Nederlandse markt.

Fantastisch om te ervaren hoeveel vernieuwingen zijn doorgevoerd in het interieur van de BMW. Alle vernieuwde designelementen die we eerder terugzagen op de beurs in de nieuwe BMW Z4 en X5, vinden we ook terug in deze 3-serie. Op detailniveau valt op hoe goed deze BMW gefabriceerd is. Alles steekt zeer vernuftig in elkaar, de materiaalkeuze is hoogwaardig en je kunt nauwelijks kieren en naden ontdekken. Het i-drive systeem is een juweel, met behulp van een draaiknop navigeer je door het infotainmentsysteem. We zijn dan ook bijzonder enthousiast over de afwerking en de ergonomie. Achterin is de Beier geheel voorbereid op de toekomst, hier vind je twee USB-C poorten. Ook over het exterieur vooral lof. Het uiterlijk is sterk vernieuwd en tegelijkertijd herkenbaar BMW gebleven.

Het credo ‘Freude am Fahren‘ is natuurlijk mooi op papier, maar moet in de werkelijkheid natuurlijk altijd blijken. In de praktijk blijkt dit geen loze marketingkreet, want het rijplezier is volop aanwezig. Sturen gaat ontzettend scherp en je kunt een bocht gerust met hoge snelheid nemen. De acceleratie van nul tot honderd geschiedt in 5,8 seconden, een waarde die tien jaar geleden enkel voor echte sportauto’s met hogere vermogens was voorbehouden. De topsnelheid is begrensd op een nette 250 kilometer per uur. Verbruiken doen we rond de 1 op 15, prima waarden. Het adaptieve onderstel heeft diverse modi, en deze verschillen onderling behoorlijk van elkaar. Kies je voor comfort, dan blijft de koets mooi in evenwicht en behoren oneffenheden in de weg tot het verleden. De sportstand zorgt ervoor dat alles op scherp wordt gezet, en je je schrap kunt zetten voor een scherpe bocht. De koets blijft heerlijk in balans tijdens een snelle stuuractie. Complimenten!

Zijn er dan helemaal geen minpunten te noemen? Jazeker wel, de prijs blijft aan de forse kant. Voor de BMW 330i Sedan die wij reden – met tal van opties als adaptieve cruise controle met lane keep assist, panorama schuif- en kanteldak, automaat, stoelverwarming, standkachel en standairco betaal je ruim 70 mille. En daarmee kom je toch langzaam in het vaarwater van het E-segment. Een tree minder vermogen kan natuurlijk ook, kies dan voor de BMW 320i Sedan met 184pk en 300Nm koppel. Met 7,1 seconden van nul tot honderd en een top van 240 kilometer per uur mis je waarschijnlijk nauwelijks vermogen tekort. Daarnaast kom je nog zeer goed mee in het Nederlandse verkeer met die motor. Concluderend stellen we dat de BMW qua afwerking en design grote stappen heeft gezet, en hetzelfde geldt voor het rijgedrag. Dat de prijs stevig is, zullen veel consumenten voor lief nemen.