Dat de BMW 530d Touring xDrive zijn mannetje staat, ondervinden we in een barre tocht naar een winterse omgeving.

De start: Leeuwarden, Bonkefaert. Omstandigheden: Regen, zacht weertype: 7,2 graden 

De weg naar de barre winterse omstandigheden in Oostenrijk loopt vanuit Friesland. Weerstation Leeuwarden meldt op 4 januari 2019 om 22:00 uur 7,2 graden. Schaatsliefhebbers denken weemoedig terug aan precies 22 jaar geleden, toen de laatste Elfstedentocht vanuit de Friese hoofdstad werd verreden. Ditmaal geen winterse omstandigheden, althans voorlopig niet. Via de A32 rijden we langs Zwolle, onderweg daalt het kwik een graad. Verderop in de landerijen staat namelijk weerstation Heino, die melding maakt van een graad of 6 boven het vriespunt. Ondertussen wordt het behaaglijk warm in de 5-serie. De muziek is van prachtige kwaliteit dankzij de geluidsinstallatie. Stoel- en stuurwielverwarming zijn beide aanwezig. De bagage is goed weggewerkt in het grote kofferruim. Erg praktisch. Voor de vier inzittenden is er meer dan voldoende ruimte.

Binnenkomst in Duitsland

Pas bij Arnhem daalt de temperatuur iets verder naar 5 graden. Deelen meldt iets later 4,9 graden. Daarbij moet wel worden aangemerkt dat dit station op 31 meter boven NAP ligt. Zou het uitmaken? Onderweg valt op dat de BMW in alle rust zijn werk doet. Het toerental van de Beier ligt constant vrij laag en daardoor rijden we met een tempo van 130 kilometer per uur zelfs slechts 1 op 18! En dat voor een zescilinder. Bij Elten (Duitsland) gaat het gas er echter op, en rijden we ongeveer 160 kilometer per uur. Het verbruik stijgt naar 1 op 12, alsnog een nette score voor deze snelheid. Net voorbij Keulen begint het hard te regenen, de boordcomputer noteert 4 graden boven nul. De regensensor springt snel aan en dankzij het adaptieve grootlicht met BMW Laserlight is het zicht op de weg subliem, ondanks de omstandigheden.

Sneeuw!

Pas net na Frankfurt (Main) zien we de eerste sneeuwvlokken. Bij tankstation Bayerische Spessart nemen we een korte rustpauze. En zowaar: hier ligt sneeuw. Mede dankzij de hoogte van 439 meter boven NAP kon de sneeuw zich hier handhaven. Een ruwe schatting van het sneeuwdek komt uit op 3 centimeter. Iets verderop bij Würzburg en Neurenberg gaat de sneeuw weer over in regen. Pas bij München sneeuwt het stevig door, terwijl de thermometer inmiddels onder nul is gedaald: -1 graden. De winter is begonnen. Ondertussen handhaaft de BMW zich als een ultieme topsporter, hij geeft geen krimp en ploetert stug door. De winterbanden, gecombineerd met vierwielaandrijving, geven een veilig gevoel.

Finish

Voordat we het goed en wel doorhebben, zijn we in Oostenrijk. De Finish ligt in Saalbach-Hinterglemm, een skioord op ruim duizend meter. De BMW heeft zijn tocht zonder ook maar één seconde te klagen of te haperen volbracht. Het karakter van de zescilinder is bijzonder rijk en rustgevend. Ruimte in de kofferbak is er in overvloed, ruim 500 liter bagageruimte kan je hier kwijt. De stoelen zitten heerlijk en geven veel zijdelingse steun. Ook is er veel gevoel in het stuurgedrag. De auto ligt al een blok op de weg en voelt qua dynamiek een klasse kleiner. Dankzij de vierwielaandrijving hoef je je geen zorgen te maken over de grip. De BMW 5-serie Touring heeft zich in deze test bewezen als een betrouwbare en bijzonder comfortabele reisgenoot. Capeau BMW!