Voor liefhebbers van voldoende hoofd- en beenruimte biedt de Gran Turismo uitkomst. Maar dat is niet het enige pluspunt van de nieuwe BMW 6-serie Gran Turismo. De succesvolle modellijn is een getal gestegen (van 5 naar 6) en dat is niet alleen maar symbolisch. Voortaan staat het model nog dichterbij het vlaggenschip de 7-serie. Dat zie je niet alleen aan de buitenkant, ook het interieur is een stuk rijker dan voorheen. De gebruikte materialen vind je ook terug in het vlaggenschip van het merk, waardoor je gelijk een serene indruk van het interieur krijgt. Ook de buitenkant vinden we erg geslaagd. De BMW oogt minder pompeus en veel luxueuzer. Al met al een geslaagd ontwerp.

In een tijd dat cross-overs steeds populairder worden, is het voor andere carrosserie varianten moeilijker om te blijven overleven. In het geval van de BMW 620d GT is dit echter niet het geval. Het model lijkt volgens de eerste verkoopcijfers alvast succesvol. Er zijn verschillende diesel en benzinevarianten beschikbaar voor dit model. Wij gaat voor een interessante nieuwkomer op het gebied van de diesel. Tegenwoordig worden diesels minder populair, maar vlak het aandeel zeker nog niet uit! We hebben gekozen voor de 620d. In eerste instantie zou je op naamgeving afgaand verwachten dat het hier een echte basismotor betreft, maar niets is minder waar. In de 6-serie GT levert de motor 190pk en weet daarmee in 7,9 seconden van stilstand naar 100 kilometer per uur te sprinten. De topsnelheid ligt op 220 kilometer per uur.

Het grote voordeel van deze motor is zijn zuinigheid. Over een gemiddelde test kwamen we uit op een verbruik van 1 op 16, erg netjes voor de 1740 kilo wegende koets. De achttrapsautomaat zorgt voor een heerlijk rustig karakter en soepele schakelmomenten. Je hebt nauwelijks door dat je met een diesel onderweg bent. Vroeger hadden we nog wel eens kritiek op gehorige diesels, maar de BMW 620d GT klinkt gewoon als een elektrische auto. Oftewel: nagenoeg stil. Heerlijk comfortabel is het onderstel. Ideaal en goed geschikt voor lange reisafstanden. De belangrijkste stoel in deze auto is natuurlijk niet de bestuurdersstoel, maar de stoel rechts achterin. Daar zit de hoogwaardigheidsbekleder die zich laat vervoeren naar de volgende commissievergadering om besluiten te nemen over de nieuwe beleidsstukken. Qua hoofd- en beenruimte voldoet dit absoluut, de ruimte is zelfs riant te noemen.

Toch mag ook de bestuurder voorin niet klagen. Het stuurgedrag is lekker scherp, je kunt zelfs een potje stevig sturen. Toch zal de gemiddelde bestuurder dit niet zo snel doen, daarvoor kan je immers beter een sportievere broer uit het gamma aanschaffen, zoals bijvoorbeeld een 5-serie. Nee, de 6-serie GT is ideaal voor mensen die van ruimte houden, een hoge zit en een riant weggedrag. Kopers zullen hierin zeker niet teleurgesteld worden. We zijn onverdeeld positief over de 6-serie. Zijn er dan ook minpunten? Jazeker! We missen bijvoorbeeld een hightech dashboard. De BMW ziet er echt heel netjes uit, maar de materialen zijn net iets minder mooi dan bijvoorbeeld bij een Audi of Mercedes uit dit segment. De ergonomie is echter stukken beter dan bij die merken, dus BMW maakt dit weer helemaal goed.