Test BMW 750Ld

Test BMW 750Ld

2019-11-30T18:54:08+00:0030 Nov 2019, 18:08|Categories: BMW, Uitgelicht|

Het F-segment wordt nog steeds bepaald door de Duitse 3: De Audi A8, Mercedes S-Klasse en BMW 7-serie. Ook de Lexus LS vist in dit vaarwater. In een tijd dat SUV’s steeds populairder worden, is het voor dit segment lastig om staande te blijven tussen al dat geweld. Het lukt de autofabrikanten keer op keer om geheel nieuwe innovaties op hun topmodellen door te voeren, waardoor de consument verrast blijft. In het F-segment zijn de eigenaren vooral leden van de raad van bestuur, directeuren, aandeelhouders en hoogwaardigheidsbekleders. Ook de DBB (Dienst Bewaken en Beveiligen) die de beveiliging van onder meer Koning Willem-Alexander en politici als Wilders, Rutte en Baudet regelt, rijdt vaak in een gepantserde variant van de 7-serie. Deze guard versies zijn zeer zeldzaam, je kunt ze herkennen aan de enorm dikke deuren en vlaggenhouders aan de zijkant. Wanneer er in een zeldzaam geval een raampje wordt geopend, zie je meteen hoe ontzettend dik het glas is. De banden zijn anti-lek banden en kunnen ook bij een aanslag de hoogwaardigheidsbekleder onmiddellijk in veiligheid brengen, ook wanneer deze worden ‘lek’ geschoten. Het onderwerp van deze test is een veel meer standaard 7-serie, maar toch ook één die je niet vaak ziet. We hebben het hier namelijk over de topversie van de 7-serie die met een diesel is uitgerust, de BMW 750Ld – oftewel, ook nog verlengd dus.

Mede dankzij de prachtige grijze kleur heeft dit vlaggenschip een voornaam uiterlijk. De nieren van de nieuwe BMW 7-serie zijn enorm vergroot, dit tot ergernis van veel autoliefhebbers. Toch kunnen we uit ervaring melden dat dit snel went. Bovendien blijft het een kwestie van smaak. Zoals gezegd zijn we in het topmodel onderweg, de meest krachtige diesel die er leverbaar is in de 7-serie. Deze krachtpatser heeft 400pk én maar liefst 760Nm aan koppel, genoeg om de straatstenen uit de weg te rijden. Diesels liggen natuurlijk onder vuur, maar het karakter van deze diesel is fenomenaal. Hij is uiterst stil, doet zijn werk voortreffelijk en altijd bezit je over een bak aan koppel waar je ‘u’ tegen zegt. Bovendien is het verbruik erg laag. Het maakt niet zoveel uit of je 100 rijdt of 150, het verbruik ligt altijd rond een litertje per 13 kilometer. Erg netjes voor een auto van dit formaat en 1975 kilo schoon aan de haak.

Over de luxe en het comfort aan boord kunnen we kort zijn, dit overtreft al je verwachtingen. Achterin kan je heerlijk zitten, terwijl je video kijkt wordt je gemasseerd en alsof dat nog niet genoeg is kan je de stoelventilatie aanzetten en de zonnewering automatisch omhoog doen, zodat je aan het oog des plebs onttrokken wordt. Voor mensen die zeer lange afstanden op hoge snelheid willen afleggen is deze auto ideaal. Met een tankinhoud van 78 liter hoef je pas om de 1000 kilometer te tanken. Bovendien kan je daarbij ook nog eens ruim 180 kilometer per uur over de (Duitse) autobahn zoeven, het onderstel geeft extreem veel vertrouwen om zeer hard te gaan. En dat kan nog veilig ook. De ingenieurs hebben laten zien waar ze toe in staat zijn bij deze BMW 750Ld, en dat is verbluffend. Hulde!

Plus punten

  • Fenomenale zescilinder dieselmotor
  • Fantastische luxe
  • Uiterst comfortabel en nog redelijk zuinig ook

Min punten

  • Prijs is door belastingen opgestuwd naar 200.000 euro..
  • Infotainment achterin nog wat omslachtig
  • Een diesel zei u?