Stel je voor: je hebt ruim een ton te besteden, en je voorkeur gaat uit naar een sportief model uit de schappen van het Duitse merk uit München: BMW dus. Het liefst wil je een benzine, omdat je niet weet wat de milieuregels gaan doen. Inmiddels is het immers steeds vaker verboden voor diesel gestookte modellen om de stad in te rijden. Dit geldt momenteel nog wel vooral voor modellen tot een bepaald bouwjaar, maar de regels worden wel steeds vaker aangescherpt. Diesel lijkt uit de gratie, dus in dit geval opteren we voor een benzinevariant. Het liefst een zescilinder, of nog beter: een achtcilinder. Benzine stroomt jou door de aderen, dus de keuze is snel gemaakt. Alhoewel, BMW heeft tegenwoordig een stevig uitdijend gamma, waardoor de beslissing nog niet zo makkelijk is gemaakt dan sommige mensen misschien zouden aannemen.

We testen twee modellen die qua prijs allebei tussen de 1 en 2 ton liggen, peperdure auto’s dus, maar die op een heel verschillende filosofie zijn gestoeld. Het zijn de BMW X5 40i en de BMW M850i Coupé. Een stoere SUV en een blitse sportcoupé uit het hoogste segment. Qua prijsstelling hadden we wellicht nog beter kunnen kiezen voor de X7, maar die was ten tijde van de test niet beschikbaar. Allereerst de BMW X5. Vooral de achterzijde is fors vernieuwd en oogt nog stoerder dan voorheen. Ook aan de voorzijde is het een pompeuze wagen, zij het dat de nieren nog relatief bescheiden proporties hebben meegekregen. Het is sowieso een serieuze auto. Dat geldt ook voor de M850i, alhoewel dit een auto van een geheel andere klasse is. Het front is scherp getekend en oogt agressief. Geen jongen om mee te spotten.

Terug naar de BMW X5 40i. Eenmaal op weg valt op dat de motor in alle rust en stilte zijn werk doet. De zescilinder is stil wanneer je er om vraagt, maar kan het ook op een brullen zetten wanneer je het gaspedaal vloert. Het stuurgedrag is heerlijk scherp en het onderstel is adaptief instelbaar, maar in elke stand kan je een bocht stevig insturen. Met veel precisie kan je het bochtenwerk doen. Elke oneffenheid in de weg wordt weggewerkt. De 6-in-lijn weet de 2035 kilo wegende X5 in 5,5 seconden op de honderd en heeft een topsnelheid van 243 kilometer per uur. Toch valt het sportieve karakter van de X5 in het niet bij de M850i. Het weg- en stuurgedrag is ronduit explosief te noemen, je kunt ongelooflijk hard een bocht om, maar ook op de rechte stukken geeft het onderstel je een betrouwbare indruk. De snelheidsbeleving is ronduit fenomenaal. De cijfers weerspiegelen onze ervaring: 3,7 seconden van 0-100 maakt zelfs een autojournalist niet vaak mee. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur.

Als je het aan ons vraagt, is het lastig kiezen tussen beide modellen. In de praktijk blijkt dit gelukkig vaak geen dilemma voor autokopers: het zijn immers twee totaal verschillende modellen. Een koper van de BMW X5 40i zal het comfortabele en krachtige karakter waarderen, zeker in combinatie met het ruimteaanbod en de geweldige afwerking. Minpuntje is hooguit het stevige verbruik en de dure opties. Dat is bij de BMW M850i echter niet anders, de prijs daarvan ligt nog wat hoger, en is vooral voor sportieve rijders gebouwd. Vooral liefhebbers die wat anders willen rijden dan de Porsche 911 is dit een ideale uitkomst en biedt het minimaal net zoveel rijplezier en bouwkwaliteit. Want daarin blinken de autobouwers in München wel uit: de kwaliteit straalt ervan af. Combineer dat met de geweldige ervaring tijdens het rijden en tel uit je winst.