Eerder reed Autoverhaal al met de zogenoemde ‘Anabolenkoning’ uit Beieren, de X6M. Hoogste tijd om de ‘conventionele’ versie van de X6 eens goed aan de tand te voelen. Maar in hoeverre kun je een BMW X6 normaal noemen? Immers, hij is enorm en behoorlijk ‘in your face’. We rijden met de X6 xDrive30d, de instapdiesel. Het eerste dat meteen opvalt is dat de kleinste diesel uit het aanbod verrassend snel van zijn plek gaat. Niet zo gek ook natuurlijk, met nog steeds 258PK uit de heerlijke 3,0-liter twinturbo zes-in-lijn motor van BMW. Ook het samenspel tussen de motor en de 8-trapsautomaat voelt ontzettend goed, de combinatie zorgt zelfs voor een sprint van 0-100 in 6,7 seconden. In onze ogen totaal niet gek voor de Benjamin uit het motorengamma. Met dit acceleratievermogen en een top van 230 km/h is het uitstekend vertoeven op de Duitse Autobahn.

De BMW X6 heeft een vlot imago. De lagere daklijn en strakke lijnen dragen ook bij aan dit sportieve karakter. De coupéversie van de X5 heeft door zijn lage daklijn ook een lager zwaartepunt, wat weer bijdraagt aan een betere wegligging. Dit is erg goed te merken als je eens goed gaat sturen met de X6. Het lage zwaartepunt, de goed geconfigureerde vering en dempers en de standaard 315mm brede achterbanden zorgen voor een uitstekend weggedrag. Dit alles geeft de rijder nog meer het gevoel dat hij in een echte coupé rijdt. Toch zitten er ook nadelen aan de sportievere broer van X5. De lage daklijn zorgt er namelijk voor dat instappen achterin iets lastiger wordt. Als je eenmaal zit dan ondervind je geen hinder meer van het aflopende dak. Zelfs drie volwassenen kunnen goed zitten, achterin de X6. Het interieur kennen we natuurlijk uit de andere modellen van BMW, ook in de X6 is de afwerking weer fantastisch. De versie waar wij mee rijden is uitgerust met BMW Individual bekleding in een erg besmettelijke witte kleur. De witte hemelbekleding van alcantara en interieurlijsten in pianolak maken het interieur helemaal af.

Naast het gave interieur zit de testauto die BMW ons meegaf aardig dik in z’n spulletjes. Night Vision, een Head-Up Display, 4-zone airco en alle denkbare parkeerhulpen maken rijden in de X6 nog aangenamer. Maar bovenal zijn we erg te spreken over het High End Surround Sound System van Bang & Olufsen waar de testauto mee uitgerust is. Het kraakheldere geluid uit de 16 luidsprekers van B&O volmaakt wat ons betreft de beleving die past bij BMW. Met al deze verrijkingen aan boord kost de auto waar wij mee rijden meer dan €130.000,-. Een fors bedrag als je bedenkt dat de prijzen voor een X6 beginnen bij iets meer dan €92.000,-. De BMW X6 is overigens vrij scherp in de markt gezet, geen van zijn concurrenten (lees: Mercedes GLE Coupé, Porsche Cayenne en Audi Q7) komt aan de vanafprijs van de X6. Waar Mercedes en Audi allebei net onder een ton blijven, schiet de meest karige versie van de Porsche Cayenne daar ver overheen.

Voor wie is de BMW X6 dan bedoeld? Het is een enorm grote SUV in Coupé verpakking. BMW bevindt zich met de X6 duidelijk in een nichemarkt met als enige echte concurrent de Mercedes GLE Coupé. Voor goedboerende ondernemers die veel op de weg zitten en die houden van een sportieve auto lijkt het de ideale keuze. Lekker dieselen in een overdaad aan luxe en comfort met daarbovenop een sportief randje. Of is de X6 gemaakt voor eigenaren van een enorme speedboot die met boottrailer naar de Italiaanse kust rijden? Het lijkt ons een fantastische combinatie. In ieder geval moeten geïnteresseerden over een flinke tas met geld beschikken. Begin je met het aanstrepen van de optielijst dan zie je de prijs voor een X6 al snel stijgen naar €150.000,-. Desalnietemin vinden wij de BMW X6 xDrive30d een ontzettend prettige machine die onder veel omstandigheden zijn mannetje staat!