Het komt niet vaak voor dat een auto ons zo verrast als de Citroën C3 dat heeft gedaan. Allereerst is er de optische verfrissing. De C3 ziet er veel leuker uit dan voorheen, vooral het saaie karakter is verdwenen. Veel voorbijgangers denken de C4 Cactus waar te nemen, maar als ze beter kijken zien ze al vlug dat het gaat om een ander model van het Franse merk. De bekende kussentjes aan de zijkant van de auto springen gelijk in het oog. Ook de vormgeving komt bekend voor en is in lijn met de rest van de familie. Wat ons betreft is het ontwerp dus erg geslaagd en zijn we blij dat er een model aan het wagenpark is toegevoegd die wat meer kleur brengt in het wagenpark van Nederland.

Het dashboard steekt een stuk beter in elkaar dan tot nu toe het geval was. De afwerking is van een hoger niveau en de gebruikte materialen zijn beter dan voorheen. Overal in het interieur komen we de vierkante vormen tegen, die we ook aan de buitenkant zien. Het stuur is vrij vierkant, maar ligt desondanks heerlijk in de hand. Zelfs de voorstoelen zijn vierkant, maar daardoor zit je wel wat minder comfortabel. Vooral op lange ritten is het even slikken, vooral omdat we van het merk anders gewend zijn. Toch went dit ook snel genoeg, dus veel zorgen hoef je je daarom niet te maken. Achterin is er voldoende been- en hoofdruimte voor mensen met een lengte tot 1 meter 85, vrij vergelijkbaar met andere modellen in dit segment. Wat dat betreft dus weinig reden tot klagen. Nog een praktisch feitje, de bagageruimte meet 300 liter. Genoeg voor een gemiddeld gezinnetje, maar of de buggy gaat passen hebben we niet getest.

We rijden de meest krachtige benzinemotor die in de C3 leverbaar is. We hebben de beschikking over een levendige driecilinder motor met 110pk aan vermogen. Op papier lijkt de sprint naar honderd van 10,4 seconden een lange rit, maar door het kwieke karakter van de motor ben je er voor je gevoel in een mum van tijd. Vloer je het gaspedaal constant, dan moet 188  kilometer per uur uiteindelijk mogelijk zijn. Met de 45 liter grote brandstoftank kan je een afstand van circa 700 kilometer afleggen. Dat komt neer op een praktijkgemiddelde van 1 liter benzine per 15 kilometer. Een prima score voor een auto van dit formaat. De versnellingsbank is wat hakerig, anders waren we helemaal onder de indruk van de jongste telg van het Franse merk.

De rijeigenschappen zijn overtuigend. Het comfort is naar behoren. De koets ligt strak op de weg en ook in bochten kan je best in scherpe lijnen rijden. De vering en demping zijn een goede mix tussen comfort en sportiviteit. Dit zorgt ervoor dat de stabiliteit gewaarborgd blijft. Van zijwind heb je weinig last, volgens sommigen een typisch Citroën-kwaaltje. De Citroën C3 heeft zich tijdens de testperiode bewezen als een betrouwbare reisgenoot met tal van overtuigende kwaliteiten. We zijn er dan ook van overtuigd dat de Fransen met dit model gaan scoren.

Benieuwd naar de Citroën C3 private lease? Check de link.