We hebben er lang op moeten wachten, maar Ford is nu eindelijk gekomen met de Fiesta ST. Een kleine auto met een gewicht van iets meer dan 1100 kilo en een vermogen van 182pk. In overboost modus is dit zelfs nog meer, namelijk 200pk. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor heerlijk rijplezier. Immers, met een laag gewicht hoeft de motor minder moeite te doen om de auto vooruit te trekken. In de Focus zorgt deze 1.6 Ecoboost motor al voor veel plezier, dus in de Fiesta zal dit alleen maar meer zijn.

De Fiesta ST herken je onmiddelijk aan de vrij grote grille met daarin het ST-logo. Dit komt ook terug op de deurposten, die vooral in het donker erg opvallen. De achterkant wordt gesierd door een forse spoiler, die de sportiviteit van dit model accentueert. Ook in de sportstoelen vind je het ST-logo terug. De stoelen hebben forse wangen waardoor je goed wordt opgevangen in snelle bochten. Verder is het interieur vooral een herkenning van voorgaande Fiesta’s en deelt hij dus veel elementen met de Focus. Het dashboard is nog steeds behoorlijk onoverzichtelijk en blinkt niet uit in ergonomie. Het vergt enige gewenning, maar na een tijdje laat het systeem zich wel doorgronden.

De Fiesta zit boordevol met luxe. We noemen cruise controle, een licht- en regensensor, stoelverwarming en half lederen bekleding. Het navigatiesysteem klein van formaat. Te klein, zelfs in deze auto. Het systeem laat zich daarentegen wel weer eenvoudig bedienen. Met keyless entry, dus zonder sleutels en een druk op de startknop kan het feest beginnen. Het geluid dat vrijkomt bij het starten is nog redelijk bescheiden, maar zodra het gaspedaal wordt ingedrukt maakt de Fiesta indruk. Hetzelfde geldt voor de daadwerkelijke prestatie. In minder dan zeven seconden wordt de honderd bereikt en 220 kilometer per uur is de hoogst haalbare snelheid. Sportief rijden resulteert echter wel in een hoog verbruik, ongeveer 8,5 liter per 100 kilometer. Doe je wat rustiger aan, dan is 7 liter over dezelfde afstand realistisch.

Het stuurgedrag van de Fiesta kenmerkt zich door een erg direct karakter. Van het merk Ford zijn we over het algemeen al wel gewend dat ze communicatief goede stuurmansauto’s leveren, maar in de Fiesta doet het Duitse merk er nog een stapje bovenop. Elke beweging wordt direct gevoeld in het stuur waardoor de terugkoppeling van het hoogste niveau is. Schakelen gaat vlijmscherp en soepel. De zesbak laat zich eenvoudig bedienen en leent zich daarom voor het snel schakelen naar een lagere versnelling om vervolgens het gaspedaal te vloeren. De motor pakt zeer soepel op en heeft geen hoge toeren nodig om vaart te maken. Het onderstel is plankhard, en dat is wel wat nadelig bij het afleggen van grote afstanden. Voor dagelijks gebruik is het onderstel echter nog acceptabel, maar comfortabel wordt het nooit.

De Ford Fiesta ST moet het opnemen tegen andere snelle B-segmenters zoals de Peugeot 208 GTi, Volkswagen Polo GTi, de snelste variant van de Audi A1, de Renault Clio RS, Mini Cooper S en Skoda Fabia RS. Al met al genoeg kapers op de kust. Als we echter gaan kijken naar het vermogen in relatie tot de prijs, vallen de Audi A1 en Mini Cooper S al snel af. Eerstgenoemde levert 185pk voor bijna 30 mille, de Mini Cooper S heeft 184pk en doet ‘kaal’ ook bijna 30 duizend euro. De Volkswagen Polo GTi heeft 180pk en kost € 25.750,- een stuk voordeliger dus. De Peugeot 208 GTi en Renault Clio RS hebben allebei 200pk en zijn daarmee net wat krachtiger dan de rest. Prijskaartje? € 25.990,- voor de Renault en de Peugeot kost driehonderd euro minder. De Skoda Fabia RS levert tenslotte 184pk voor iets meer dan 26 duizend euro. Met een vanafprijs van € 25.495,- is de Fiesta ST in relatie tot zijn concurrenten dus behoorlijk voordelig. Met zijn goede stuureigenschappen en prachtige motorgeluid maakt hij goede kansen om het voortouw in het segment te nemen.