De Volvo EX90 is het nieuwe vlaggenschip van het merk. Het heeft even geduurd voordat het model naar ons land is gekomen, vanwege uitdagingen op het gebied van de LIDAR-technologie, waarmee autonoom rijden level 5 uiteindelijk mogelijk is. De wetgeving in ons land en continent is echter nog niet zover. Vooralsnog komt het vlaggenschip in drie accuvarianten. Onderaan de ladder staat de Single Motor Core, die met 279pk al niet bescheiden oogt. Het koppel bedraagt 490Nm en dat is heel wat al je bedenkt dat de D4 van Volvo pakweg tien jaar geleden 400Nm leverde. In de elektrificatie lijkt alles mogelijk, want nu is 90Nm koppel meer de instapper. De basismotor haast zich in 8,4 seconden van nul naar honderd, terwijl de topsnelheid net als de Twin Motor op 180 kilometer per uur ligt. Over de Twin Motor gesproken, dat is de versie die wij rijden. Met 408pk is dit een bekende elektromotor uit de Volvo-stallen en weet hij de 2659 kilo zware koets in 5,9 seconden vanuit stilstand naar drie cijfers te brengen: 100 kilometer per uur.

Terwijl de Single Motor voor 83 duizend en 495 euro van eigenaar verwisseld, ben je de trotse owner van de Twin Motor voor 93.495 euro. Voor die tienduizend euro extra krijg je in plaats van een 101kW netto capaciteit accu een 107kW grote versie. Het gewicht neemt dan wel weer met 180 kilo toe naar 2680 kilo, dus of de obese versie een slim idee is, vragen we ons af. Het viel ons namelijk op dat de Twin Motor behoorlijk wat stroom verbruikt. Een iets kleinere accu maar ook minder gewicht kan in de praktijk een vergelijkbare actieradius opleveren. Je levert dan weliswaar 2 seconden tijd op de sprint naar honderd in, maar vaak zal je daar geen last van hebben. De Single Motor is met 8,4 seconden nog steeds een vlotte wagen.

Bovenaan de ranglijst vinden we de Performance, die 517pk levert. Straatstenen trek je makkelijk eruit met de exorbitante 910Nm aan koppel. Net als de Twin Motor mag de Performance 2200 kilo trekken, een leuke caravan gaat dus zo mee. Het vlaggenschip raast in 4,9 seconden naar honderd, dus veel kom je niet tekort. Net als alle andere Volvo’s is ook dit model begrensd op 180 kilometer per uur. De accu is net als de Twin Motor 107kW netto groot, dus het moet je wel heel erg gaan om de 1 seconde extra snelheid qua acceleratie, mocht je opteren voor de Performance. Alle drie versies hebben een 669 liter groot bagageruim, wanneer er voor een vijfzits configuratie wordt gekozen. Het valt op dat de Volvo ontzettend ruim is. Overal zit je als vorst. Tegelijkertijd is er heel veel herkenbaar van het Zweeds-Chinese merk. Qua infotainment systeem is er een update gekomen, maar dit zorgt er helaas wel voor dat het scherm regelmatig op zwart gaat. Google Maps werkte tijdens de testperiode van een week niet, de kaart werd niet getoond op het scherm. Verder viel een hele dag al het geluid uit, ook die van het knipperlicht. Een dag later deed alles het spontaan weer.

Andere opvallende zaken zijn het feit dat de tijd in het scherm 2 minuten voorloopt op de astronomische / radiografische klok. Opmerkelijk, want voor zover we weten is er geen tijdszone die op die tijd is ingesteld. Het lijkt erop dat dit een aantal softwarefoutjes zijn die nog voorkomen als kinderziektes, maar dat het langzaam allemaal beter wordt. Het voorbeeld waar we dit op baseren is dat van de Volvo EX30, daar waren ook veel storingen aanwezig, maar later ging alles een stuk beter. In de Volvo EX90 voel je je ‘king of the road’ en met de fijne stoelen en hoge zit kan je heel snel instemmen en wennen. Ook hier komt het serene karakter, dat Volvo’s vaak kenmerkt, duidelijk naar voren. Naast software kom je verder niet voor negatieve verrassingen te staan. Hooguit zou je het verbruik kunnen benoemen, dat met 25kW per 100 kilometer hoog ligt, en waarbij je in de praktijk dus niet veel verder dan 400 kilometer komt. Let wel: tijdens de testperiode was het bij tijden wisselvallig en fris zomerweer, een beperkte negatieve impact op de batterijconditie. Ook reden we ‘s avonds regelmatig 130 kilometer per uur op de snelweg, over afstanden van meer dan 100 kilometer. Rij je wat meer binnendoor, dan moet 500 kilometer actieradius mogelijk zijn. Een klein beetje fijn slijpen nog, en deze EX90 gaat ongetwijfeld geliefd worden.