Grote gezinnen komen nog maar weinig voor in Nederland. Toch is het handig om veel ruimte in je auto te hebben, niet alleen na afloop van een Ikea-bezoek, maar ook voor het kinderfeestje van zoonlief en zo zijn er nog tal van omstandigheden waarbij een beetje bewegingsvrijheid wel handig is. Ford levert voor de echte ruimte-adepten een extra grote versie van de C-Max, logischerwijs de Grand C-Max genaamd. Wij gingen op pad met dit ruimtewonder met een bijzonder innerlijk, de nieuwe 1.0 Ecoboost motor met 125pk. Wanneer er pakweg tien jaar geleden tegen je verteld werd dat de nieuwe MPV van je buurman een éénliter motor aan boord heeft, zou je hem ronduit uitlachen. Ford maakt deze onwerkelijke gedachte echter bewaarheid.

Net als de rest van de familieleden is er in de Grand C-Max het typische dashboard van Ford te aanschouwen. Het dash heeft een logische indeling, maar is helaas wel een knoppenbrei waardoor je niet altijd weet welke knop voor welke functie dient. Het navigatiesysteem is bovendien net als bij andere modellen van Ford zo klein dat je goed moet turen om te zien welke weg je moet inslaan. Verder is het systeem ietwat irritant omdat er steeds pop-ups verschijnen die niet zomaar even uit zijn te zetten. De stoelen zitten echter prima, ook voor lange afstanden. De vele opbergvakken maken de Ford extra goed inzetbaar voor langere trips en dankzij stoelverwarming zit je ook in de koude maanden heerlijk verwarmd. De testauto is niet volgestouwd met opties, maar kent een goede nuance tussen zuinigheid en luxe.

Naast het feit dat het met opbergruimte, hoofd- en beenruimte wel goed voor elkaar is bij de Grand C-Max, is het ook met de kofferruimte in orde. Achterpassagiers kunnen beide ramen met een zonnescherm afschermen en daardoor genieten zij wat meer privacy. De tafeltjes die uit de achterzijde van de voorstoelen klappen zijn net te klein om fatsoenlijke spullen op te leggen. Een boek gaat niet, en een tijdschrift al helemaal niet. Met uitzondering van de bekerhouder heeft het tafeltje dus weinig waarde. De schuifdeuren zijn ideaal voor kinderen die vlug willen uitstappen. In het overgrote deel van de auto’s bestaat er dan het gevaar dat ze met de deur tegen een andere auto knallen, maar dankzij de schuifdeuren zijn die zorgen verleden tijd. Raar dat er nog maar zo weinig MPV’s zijn uitgerust met deze optie.

Rijden in de Grand C-Max gaat vrij eenvoudig. Sleutels zijn niet nodig en door het indrukken van de startknop komt de driecilinder benzinemotor tot leven. Dat het gaat om een driecilinder is alleen te horen bij volledig accelereren. En ook dan is dat typische kenmerkende motorgeluid niet hinderlijk. Het geeft zelfs een sportief tintje aan de Grand C-Max. De versnellingspook schakelt soepel en dankzij zes versnellingen is ‘ie mooi bij de tijd. Sprinten naar de bekende honderd kilometer per uur kost circa 12 seconden, prima voor alledaags Nederlands verkeer. De topsnelheid bedraagt 185 km/u, maar tijdens een rit bij de oosterburen wil de snelheidsmeter nog wel eens richting de 200 km/u klokken. Uiteraard gaat dit gepaard met de nodige brandstofconsumptie, we kwamen op een zeer stevige 10 liter op honderd kilometer. Daarbij moet worden aangemerkt dat de omstandigheden redelijk winters waren, de Ford nog niet meer dan een paar duizend kilometer had gereden en er stevig op het gaspedaal is gedrukt. Wanneer er wat rustiger aan wordt gedaan, kan er acht liter over dezelfde afstand worden verbruikt.

Kopers van de Grand C-Max zijn consumenten die shoppen in het segment van de grote MPV’s. Deze kopers vinden de Renault Espace te groot, de C4 Picasso te gedateerd, de Lodgy te goedkoop, de Zafira te duur en de Orlando te onbekend. Zij kiezen voor de Ford vanwege zijn aangename onderstel, zijn sportieve stuurgedrag en de leuke veiligheidsopties die het merk uit Keulen voor relatief weinig geld beschikbaar stelt. Bovendien heeft de driecilinder versie een lage CO2-uitstoot en profiteer je bovendien van erg veel ruimte. Houdt wel rekening met een fors brandstofverbruik, maar wanneer er rustig aan wordt gedaan hoeft dit geen beletsel voor de aanschaf van de Grand C-Max in de nieuwste motorisering te vormen.