Als rijden echt leuk moet zijn, dan is er de Fiesta ST. Maar als je leuk en praktisch combineert, kan je beter voor de Ford Puma ST gaan. Want met 456 liter ruimte zijn er een stuk meer aflegmogelijkheden dan de pakweg 280 liter die een Fiësta biedt. Ook beschik je over een hogere zit én is de achterbank ruimer. Oftewel: voor mensen met een klein gezin vormt de Ford Puma een interessante optie. In een felgroene kleur is het model lekker opvallend, we merken veel enthousiasme onderweg. En ook hebben we tijdens de testperiode genoten van het rijplezier dat geboden wordt, want met 200pk en 320Nm koppel is dit een ware pretmachine.

Ruimte voor de kinderen
Mocht je al een gezin hebben, dan vraag je je natuurlijk af hoe het zit met de ruimte in de achterbak en op de achterbank. Over dat eerste hebben we al gesproken, de bagageruimte is 456 liter. Zowel de been- als hoofdruimte is voldoende voor personen tot een lengte van 1,90 meter, en dat is heel netjes voor een B-segmenter. De achterbak bereik je door een elektrische achterklep, absoluut bijzonder in deze klasse. De belangrijkste – en leukste plek is echter die achter het stuur. Daar beschik je over een riante zit die uitzicht biedt over het omliggende verkeer. Hoewel wat overdreven, is een hoge zit momenteel zeer populair. De testauto is uitgerust met tal van opties, waaronder voorruit-, stuur- en stoelverwarming. Je zit er dus zogezegd warmpjes bij. Tijd om een stuk te gaan rijden.

Uiterst sportief
Met best wat spektakel komt de driecilinder benzinemotor tot leven. Wegrijden betekent glimlachen, want er klinkt een leuke roffel bij het flink toucheren van het gaspedaal. Sturen gaat met enorm veel gevoel en kan erg precies. Je merkt dat het een liefhebber van bochten is. Vering en demping zijn sportief afgestemd, in combinatie met de Michelin Pilot Sport banden met 18 inch lichtmetaal is het op oneffenheden wel even slikken. Het comfort is soms wat ver te zoeken, maar niet zover als in een Ford Fiesta ST. Wat dat betreft is de Puma iets meer vergevingsgezind. Ook is hij wat krachtiger, want de Fiesta ST komt niet verder dan 300Nm. Toch zijn de prestaties van beiden vrijwel gelijk. Dit testmodel doet 6,7 seconden over een sprintje vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur, terwijl de topsnelheid op een nette 220 kilometer per uur is vastgesteld. Drinken houdt hij wel van, want als je sportief gaat rijden kom je zomaar uit op 1 liter per 7 kilometers. Rustiger rijden resulteert in een liter over 14 kilometer, dat is alweer een stuk acceptabeler. Het ligt er dus maar net aan hoe je rijdt.

Conclusie
Zeg je Ford ST, dan zeg je plezier. Dat heeft de afdeling Ford Performance in de afgelopen jaren wel waar gemaakt. Liefhebbers weten dat, en verheugen zich telkens weer op de nieuwe varianten die uitkomen. De Puma is een succesvolle opvolger daarvan. Hij combineert een gewild concept van een hoge zit (de crossover) met een potente motor en dito rijgedrag. Succes lijkt gegarandeerd. Er is maar één echt heikel punt: dat is de prijs. Want met 41 mille is het al geen koopje, maar het kabinet is voornemens dit soort auto’s zwaarder te belasten. Nog even snel genieten dus en niet te lang wachten met de aankoop.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.