Stel: je hebt een gezin met drie kinderen en gaat regelmatig naar een grote meubelketen. Dan heb je een auto nodig met een grote bagageruimte. Je hebt het niet zo op MPV’s, maar houdt meer van een lagere stationwagon. Tegelijkertijd mag ‘ie ook niet te duur zijn, maar het moet wel een nieuwe auto zijn. Herken je je hierin? Dan kom je al snel uit bij de Honda Civic Tourer. Want met 624 liter bagageruimte is dit de grootste in z’n klasse. Bovendien is er op de achterbank voldoende ruimte voor drie kinderen of drie kleine volwassenen. Hij is leverbaar met een diesel en een benzine. Hoewel de diesel in aanmerking komt voor twintig procent bijtelling, richten we voor de verandering onze ogen op de benzineversie, met 142pk vermogen.
Eerder reden we de sedan versie van de Honda Civic, en reeds toen waren we enthousiast over z’n fraaie lijnen. Bij de Tourer is dat – wat de voorzijde betreft – niet anders. Het neusje ziet er strak uit. Over de achterzijde minder lof: deze is vrij excentriek door de bijzondere vorm van de achterlampen. Binnen is het voor Honda-rijders een feest der herkenning. De indeling is logisch, maar de bediening voor de klimaatregeling zit een beetje achter de pook van de automaat verstopt. Daardoor moet je soms wat om deze pook heen grijpen. De stoelen hebben een functie waarbij de rugleuning boller kan komen te staan. Voor mensen die vaak last hebben van hun rug is dit een ideale optie. Het navigatiesysteem heeft tal van mogelijkheden, maar oogt ook wat rommelig. De reactietijd van het systeem is daarentegen voortreffelijk. Ook digitale radio (DAB+) is aanwezig op dit testmodel, waardoor de radio ruis- en kraakvrij is. De Honda beschikt daarnaast over de zogenaamde ‘magic seats’, in een handomdraai kan de achterbank worden platgelegd en ontstaat er een zee van ruimte, nameiljk maar liefst 1668 liter.
Het onderstel is adaptief instelbaar op dynamicneutraal en comfort. Opvallend is het grote verschil tussen de verschillende standen. Bij een sportieve rijstijl is dynamic uiteraard aanbevelingswaardig, terwijl de meeste mensen vooral de comfortstand zullen gebruiken. Kleine oneffenheden behoren tot het verleden, het onderstel is in die stand verrassend vergevingsgezind. Overhellen doet de auto nauwelijks, zeker niet op de sportieve stand. Op het stuurgedrag is verder weinig aan te merken. Supersportief wordt het niet, maar dat is ook niet wat je verwacht van deze auto. Verrassend zuinig is de auto bij een rustige rijstijl, zelfs 1 op 20 is bij een uiterst gedecideerde rechtervoet mogelijk. In de praktijk moet je rekenen met een verbruik van 1 op 15, alsnog erg acceptabel. De testauto is uitgerust met de zogenaamde ADAS-veiligheidssystemen, bestaande uit een dodehoekdetectie, lane departure warning, forward collision warning en een systeem dat waarschuwt wanneer er personen of voertuigen vanaf de zijkanten opdoemen. Ook is er een achteruitrijcamera aanwezig. Aan de veiligheid heeft Honda dus goed gewerkt.
De Honda Civic Tourer heeft een automatische transmissie. Deze schakelt soms wat haperig, vooral bij het snel accelereren. De ‘ouderwets’ grote 1800cc motor doet z’n werk goed. Net als bij Mazda lijken ze ook bij Honda nog niet te hebben gehoord van downsizing. En dat is in dit geval niet eens zo’n groot gemis. De motor heeft in elk geval genoeg pit om de Jap vooruit te stuwen. In de zuinige modus is de Civic traag, zet je deze stand echter uit, dan wil ‘ie er best vlot vandoor. De sprint naar honderd duurt circa 11 seconden. De topsnelheid is echter verrassend hoog in vergelijking met de acceleratie, deze bedraagt namelijk 205 kilometer per uur. Prima prestaties voor een auto die eigenlijk toch vooral vanuit praktisch oogpunt zal worden ingezet. En dan de prijs. Deze ligt op 34 mille voor deze variant, maar is er al vanaf net iets meer dan 25 duizend euro. Vooral de hoge prijs van de benzinevariant zal het hem heel erg moeilijk maken in Nederland. We zullen de Civic Tourer mogelijk maar weinig zien in Nederland. En dat is jammer, omdat het de diversiteit van het wagenpark wel ten goede zou komen. Ter vergelijking, een Toyota Auris Hybrid Touring kost zo 5000 euro minder. Voor liefhebbers van ruimte is het natuurlijk al lang klip en klaar: de Honda Civic Tourer is in hun ogen een erg goede keuze. Wat ons betreft moet de dieselversie het vooral gaan maken in Nederland, vooral dankzij z’n 20 procent bijtelling.