Tot dusver kennen we het merk Kia eigenlijk alleen van de wat kleinere modellen. De goedscorende Picanto, de Rio en de Cee’d. De Optima zal mede door de maximale oplage van 500 stuks nooit veel te zien zijn in Nederland. Met de Carens wil Kia nu op een nieuw terrein doorbreken, namelijk die van de MPV’s. Bovendien willen ze met de pro_cee’d, het sportieve broertje van de cee’d, de jongere koper voor zich winnen.

Eerst richten we onze aandacht op de Carens. Deze moet in het drukbevochten MPV-segment een positie weten te verwerven. Een groot pluspunt aan de Carens is zijn basisprijs, deze ligt op 23 duizend euro, lager dan een hoop concurrenten. Er is eigenlijk maar een voordeliger MPV, en dat is de eerder getesteDacia Lodgy. Deze is echter qua afwerking zeker niet te vergelijken met de Carens. In de Koreaan is de afwerking een stuk beter, en ook met de ergonomie is het dik in orde. Dankzij tal van opties ben je van alle luxe voorzien. Het navigatiesysteem werkt prima en eenvoudig. Op het stuur zitten zoveel knoppen dat je het overzicht even kwijtraakt, maar na een tijdje raak je hieraan gewend.

Het rijgedrag van de Carens is comfortabel te noemen. Het stuurgedrag is ietwat gevoelloos, maar tevens ook adaptief in te stellen op drie verschillende standen. Comfort, normaal en sport. Bij eerst genoemde stand krijgt het stuurgedrag een loom karakter en wordt het behoorlijk indirect. In de sportstand reageert het stuur direct en gaat het sturen een stuk strakker. Normaal is een combinatie van beiden. Toch moet opgemerkt worden dat het allemaal behoorlijk kunstmatig overkomt en daardoor niet echt goed werkt. De Carens koop je echter vooral vanwege zijn bruikbare ruimte die slim is in te delen. Zo is de rolhoes op te bergen onder de bodem van de laadvloer in de bagageruimte en zijn de stoelen in een handomdraai te verzetten. Lettend op deze handige opties in combinatie met het comfortabele rijgedrag en de lage basisprijs, moet de Carens zeker zijn plaats kunnen veroveren.

Ook reden we nog even met de Kia pro_cee’d, de directe concurrent van auto’s als de Renault Megane Coupe, de Astra GTC en natuurlijk zijn broertje, de Hyundai i30 in driedeurs variant. Na de Hyundai is Kia het goedkoopst met een vanafprijs van 18.495 euro. Een stuk duurder is de Renault Megane Coupe die begint bij 22 mille en daarboven de Astra GTC vanaf 26 duizend euro. Gezegd moet worden dat de GTC wat ons betreft qua looks superieur is aan de Kia pro_cee’d. Desalniettemin is laatstgenoemde een mooie sportauto die veel jonge kopers zal trekken. Voor die vanafprijs zijn er ondermeer elektrische ramen aanwezig en radio/ CD-speler. Behoorlijk kaal dus. Bestel je een comfort pack, dan komt daar een cruise controle, LED verlichting, bluetooth en lederen stuurwiel voor in de plaats. Deze staat voor 20.495 euro in de brochure uitrusting. Leg je 2000 euro meer op tafel, dan krijg je onderandere automatische airco, navigatie, regensensor en dimmende binnenlichtspiegel. Nog twee mille verder wordt er keyless entry, parkeersensoren voor en Lane Departure Warning geleverd. Absolute topper qua luxe is het premium pack, met leren bekleding, verwarmbare stoelen en stuurwiel en adaptieve lichten vooraan.

Het onderstel is redelijk straf en oneffenheden voel je redelijk goed. Bezitters van deze auto vinden dat belangrijk, net als het redelijk strakke stuurgedrag. De Kia komt behoorlijk de bocht door en is niet vies van een potje gooi- en smijtwerk. Toch is dit maar relatief, vanwege het beperkte vermogen dat beschikbaar is. De benzinevariant levert namelijk 135pk en de dieselvariant 128pk. Geen cijfers om je voor te schamen, maar absoluut niet overdreven veel. De acceleratie van nul tot honderd duurt namelijk een volle tien seconden en dat is niet echt sportief te noemen. Elke gemiddelde C- of D-segmenter met ongeveer hetzelfde vermogen scoort dezelfde waarden. Deze Kia zal het dan ook vooral moeten hebben van zijn prijs in combinatie met zijn symphatieke uitstraling. Mocht dat je aanspreken, dan moet de weg naar de Kia-dealer eenvoudig te vinden zijn.