Onopvallend goed. Dat is kort samengevat de Kia Niro. In de verkoopcijfers domineert de Zuid Koreaan de hoogste regionen van de ranglijsten. Voor een relatief lage prijs krijg je erg veel ruimte en nog een flink portie luxe ook. Logisch dus dat vele autokopers de weg naar de plaatselijke dealer weten te vinden. Weinig concurrenten bieden zoveel ruimte tegen deze prijs. In de Kia Niro vinden we de 1.6 GDi motor, gekoppeld aan een automatische zesbak. Het gaat om een ongeblazen motor, een atmosferisch blok dus. Met 105pk wordt ruim 1390 kilo in beweging gezet. Op papier niet heel riant, en dat blijkt ook in de praktijk. Toch is een nul tot honderd sprint in 11,5 seconden geklaard. De topsnelheid verraadt wel dat de motor een flinke kluif aan deze koets heeft. Met 164 km/u is het geen winnaar op de autobahn. Toch is dat geen enkel probleem voor Nederlandse begrippen, zeker niet nu het kabinet heeft besloten om de maximumsnelheid in het weekend van 16-19 maart 2020 te verlagen van 120-130 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur. Een forse verlaging, die voor veel extra boetes zal gaan zorgen. In dat geval is het juist weer een voordeel wanneer je een beperkte krachtbron bij je hebt.

Aan praktische bruikbaarheid heb je een goeie aan de Kia Niro. 436 liter meet de bagageruimte. Bovendien zit je zowel voor- als achterin erg goed. Qua hoofd- en beenruimte voldoet hij zeker voor een weekendje weg. De stoelen zitten gegoten, het gladde leer zorgt er echter wel voor dat je in sportieve bochten snel heen en weer glijdt. Wat schetst trouwens onze verbazing: er is gewoon zowel stoelverwarming als stoelventilatie aanwezig. Zowel heerlijk voor ijzige ochtenden als voor hete middagen. Ook achterin profiteer je van stoelverwarming. Het navigatiesysteem werkt snel en doeltreffend. De ergonomie is dik in orde, je vindt snel je weg in het systeem. Er zijn genoeg fysieke knoppen aanwezig voor audio, klimaat en navigatie.

Eigenlijk is er maar één optie die we missen op de Kia Niro, en dat is automatisch grootlicht. Alhoewel, volgens de optielijst is dit geen mogelijkheid. Verder zijn werkelijk alle denkbare opties aanwezig. Ook veiligheidssystemen als adaptieve cruise controle, lane departure warning en een noodremsysteem zijn present. Je voelt je veilig in de Kia. Aan de bouwkwaliteit merk je dat het Zuid-Koreaanse merk de afgelopen jaren sterk gegroeid is. Meer dan ooit is de afwerking in orde en zit het met de gebruikte materialen helemaal snor.

Voor consumenten is de prijs natuurlijk een erg belangrijk onderdeel. Aan deze Kia ben je niet meer dan pakweg 35 mille kwijt. Let wel: daarbij krijg je dus alle opties. Stuurwielverwarming, achterbankverwarming en dual zone airco, het zit er allemaal op. Vergelijkbare concurrenten doen dat toch een stuk minder. Ook qua duurzaamheid scoort de Kia redelijke punt. Natuurlijk, je kunt beter voor de elektrische variant gaan wanneer je echt om natuur en klimaat geeft, maar ook deze Kia zit met 99 gram CO2 per kilometer onder de waarde die geldt als richtlijn die gesteld is door de Europese Unie. Immers, autofabrikanten met modellen die gemiddeld meer dan 105 gram CO2 per kilometer uitstoten, wacht in 2021 mogelijk een miljardenboete. Bij deze Kia draag je daarentegen een heel klein steentje bij aan de verlaging van de uitstoot, en geniet je daarnaast van alle gemakken plus een hoop ruimte. We snappen goed dat de Kia erg populair is gebleken, en verwachten dat dit zeker nog wel een tijdje zo blijft.