In het druk bevochten C-segment maken de Volkswagen Golf, Renault Megane, Opel Astra en de Ford Focus nog altijd de dienst uit. Iets meer dan 1700 exemplaren van de nieuwe Cee’d vonden dit jaar hun weg naar de nieuwe eigenaar. Ter vergelijking: de Ford Focus ging dit jaar als een warm broodje over de toonbank met maar liefst 8600 exemplaren tot nu toe. Toch lijkt Kia dit jaar niet te hoeven klagen, inmiddels zijn ze gestegen tot een 7e positie, boven Citroen en Hyundai.Dankzij de scherpe lijnen en het karakteristieke uiterlijk valt de nieuwe Cee’d in elk geval goed op.

Aan de achterzijde zijn bepaalde kenmerken in behoorlijk sterke mate gelijkend op die van de Opel Astra. Vooral de achterlichten lijken familie van de autobouwers uit Russelsheim. Het innerlijk van de Koraan kenmerkt zich door luxe. Lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel(!), een systeem dat waarschuwingen geeft wanneer je over de wegbelijning gaat, automatische airco en inklapbare spiegels, keyless entry, adaptief instelbaar stuurgedrag en een navigatiesysteem. Daarmee is de lijst nog lang niet compleet, maar de boodschap moge duidelijk zijn: een Kia Cee’d kan helemaal afgeladen worden, zij het tegen een bescheiden meerprijs.

Centraal op het middenconsole bevindt zich het navigatiesysteem. Net als in de Optima functioneert deze goed en ook ergonomisch is er niets op af te dingen. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar terwijl de passagier de stoel nog met de hand moet verstellen. Wel hebben beide voorstoelen verwarming. Een unicum in het C-segment is de functie om de zitpositie op te slaan voor twee verschillende bestuurders. Hoofd- en beenruimte hebben de passagiers achterin voldoende, maar de ruimte in de Kia is niet voldoende voor vijf volwassenen, hetgeen je overigens ook niet mag verwachten voor een speler in dit segment. De kofferruimte bedraagt trouwens een nette 380 liter.

De benzinemotor is gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling, geheel ontwikkeld door Kia. Deze automaat schakelt soepel en vrij geruisloos. Verwacht geen DSG-kwaliteit, maar toch functioneert de bak ruim voldoende. Omdat vooral in de Eco-modus is gereden viel ons op dat de versnellingsbak in deze modus behoorlijk traag reageert en bewust de toeren erg laag houdt. Ga je sportiever rijden, dan schakelt de bak uiteraard sneller. Opvallend is overigens wel de hoeveelheid decibellen die klinkt bij het volledig accelereren. De bak is gekoppeld aan een benzinemotor met een cilinderinhoud van circa 1600cc en deze motor levert 135pk aan vermogen.

Wanneer je op zoek bent naar een representatieve compacte middenklasser ben je al snel geneigd om te gaan shoppen bij Volkswagen, Ford, Opel of Renault. Dat het ook anders kan bewijst deze Kia Cee’d. Dankzij een opvallend uiterlijk en een voortreffelijke prijs-kwaliteit verhouding onderscheid de Koreaan zich van de gevestigde (Europeaanse) orde. Met een garantie van zeven jaar zit het vertrouwen voorlopig wel goed en hoef je je daarover in elk geval vooralsnog geen zorgen te maken. De prijzen voor de Cee’d beginnen vanaf 18 mille en de versie die wij reden -afgeladen met luxe- kost 28 duizend euro.

Test Kia Cee’d 1.6 GDI Super Pack Premium:

Cilinders: 4, in lijn
Cilinderinhoud: 1591 cc
Max. vermogen: 99 kW (135 pk)
bij 6300 tpm
Max. koppel: 164 Nm
bij 4850 tpm
Acceleratie 0-100: 10,8 sec
Topsnelheid: 195 km/u
Fabrieksopgave: 6,1 liter per 100 km
Testverbruik: 7 liter per 100 km
Benieuwd naar de Kia Ceed Private lease? Bekijk de link.