Dit jaar zal er ongetwijfeld een feestje zijn geweest bij Kia vanwege het feit dat het automerk voor het eerst tot de verkoop top-10 is doorgedrongen. De eerste 10 maanden van dit jaar zijn er bijna twintigduizend modellen van dit merk over de toonbank gegaan, en daarmee kwam het merk op de tiende plaats wat betreft de verkoop van auto’s in Nederland. Kia laat merken als Skoda, Audi en Seat in rap tempo achter zich. Een belangrijke reden voor het succes zal ongetwijfeld de introductie van een nieuw model in het A-segment, de Picanto, en een nieuw model in het B- segment, de Rio, zijn.

Wij reden met de nieuwe Kia Rio, bijna het enige belastingvrije model uit het B-segment die op benzine rijdt. Dat heeft twee voordelen: in de eerste plaats hebben mensen die niet zo veel rijden minder kans op motorproblemen (zoals een verstopte roetfilter bij een diesel) en in de tweede plaats hoeft er minder wegenbelasting te worden betaald vanaf 2014. Op het eerste gezicht ziet de vijfdeurs-variant van de Rio er erg fraai uit. De velgen geven de auto een sportieve tint en vooral de voorzijde spreekt ons aan. De achterzijde is wat anoniemer vormgegeven en ziet er wat gewoontjes uit.Het dashboard zit vrij goed in elkaar, de materialen zijn prima kwaliteit voor een B-segmenter en het geheel is overzichtelijk.

Wij reden in de meest luxueuze variant, genaamd Super Pack. Op het met leder beklede stuurwiel is de bediening voor cruise controle en audio te vinden. Deze laten zich -zoals het hoort- op de tast bedienen en doen de bestuurder tijdens de bediening hiervan niet afleiden van het verkeer. De stoelen zitten vrij goed, maar op langere afstanden zitten ze naar onze mening minder fijn. De omgevingsgeluiden zijn echter onder normale omstandigheden acceptabel, het motorgeluid is voornamelijk uitsluitend op de achtergrond aanwezig.

De Kia Rio is op dit moment leverbaar met twee benzine- en twee dieselvarianten. De benzinemotoren leveren 85 en 109 pk en de dieselmotoren 75 en 90 pk. Aan boord van onze testauto bevindt zich een 1.2 CVVT motor met een vermogen van 85 pk. Dat lijkt op papier behelpen, en in praktijk moet je ook zeker geen sprinter verwachten. De Rio komt mee in het dagelijkse verkeer, maar daarmee houdt het ook op. Dat hoeft niet te betekenen dat het behelpen is met deze motor, want voor veel mensen zal deze acceleratie voldoende wezen. Bij stevig doortrappen kwam het gemiddelde verbruik op vijftien kilometer per liter benzine en bij het hanteren van een uiterst beheerste rechtervoet kwamen we uit op twintig kilometer per liter.

Liefhebbers van een belastingvrije B-segmenter met benzinemotor hebben eigenlijk maar twee keuzes. Enerzijds kunnen ze bij Toyota gaan shoppen voor een belastingvrij model met driecilinder, maar Kia is de enige die een viercilinder levert, en heeft daarmee patent op een uniek concept. Daarnaast oogt de Rio niet alleen goed, hij zit van binnen ergonomisch goed in elkaar en heeft een laag verbruik. Bovendien stuur de auto goed, hoewel dit predicaat wel moet worden bezien in de context van de doelgroep van dit model. Met een vanafprijs van net iets meer dan 11 duizend euro is de Rio best scherp geprijsd. Al met al bezien zal de koper vooral de prijs doorslaggevend doen zijn.