Al meer dan dertig jaar is het Japanse merk Lexus aanwezig in Nederland. En niet zonder succes, want veel mensen kennen modellen als de CT en de IS. De segmenten daarboven zijn een stuk minder bekend. Dan denken we natuurlijk aan de GS, de LS en de LC. Maar ook de ES is onlangs in Nederland verschenen. Dit model was al generaties lang aanwezig op Europese bodem, de Nederlandse importeur zag er echter tijdenlang nog geen heil in. Dat is nu veranderd, want voortaan is de ES300h te koop. Voor iets meer dan 50 mille is dit model van jou, en daarvoor krijg je een heleboel luxe en comfort.

218pk aan vermogen
Standaard is de Lexus ES uitgerust als hybride variant, er is ook geen andere optie mogelijk dan de 300h. De 2.5 liter benzinemotor levert 178pk en gecombineerd met de elektromotor is het vermogen vastgesteld op 218pk. Genoeg om vlot mee uit te voeten te komen, ware het niet dat de automatische transmissie een CVT automaat is. Daardoor gaat bij vol accelereren de automaat behoorlijk gieren. Dit is echter niet goed hoorbaar, het beperkt alleen de acceleratiesnelheid. Een sprint naar honderd kost 8,9 seconden en de top is afgesteld op 180 kilometer per uur, net als bij alle nieuwe Volvo modellen. Lexus heeft duidelijk werk gemaakt van de geluidsisolatie bij dit model, want de gelamineerde ramen laten nauwelijks omgevingsperikelen door.

Relax
Alles in de ES300h ademt rust. De stoelen zitten voortreffelijk, achterin is er zelfs nog meer ruimte dan voorin. Goed om op te merken is dat de ramen behoorlijk geblindeerd zijn, ideaal voor hen die houden van privacy. Optioneel is het mogelijk om het zonnescherm ook te installeren, op die manier onttrek je je geheel aan het zicht van de buitenwereld. De beenruimte is fenomenaal, en de hoofdruimte is ook prima achterin. Wat dat betreft is het een prima chauffeursauto. Je kunt de ruimte ook aflezen aan de buitenmaten, want de lengte is bijna 5 meter. Ondanks het batterijpakket is er toch nog ruimte voor 454 liter aan bagage. Zolang je het gaspedaal niet vloert doet hij z’n werk in alle rust en ook het onderstel is een toonbeeld van comfort. Slechts bij hele korte en felle oneffenheden is hij eventjes van slag en voel je wat lichte trillingen.

Authentiek
Dat Lexus trouw is gebleven aan de initiële gedachte is duidelijk terug te voelen tijdens het rijden. Het stuurwiel voelt heerlijk stevig aan, en is met de verwerking van wat kunsthout zelfs chique te noemen. Je zitpositie is lekker laag, zonder dat dit invloed heeft op het zicht op de weg. Wij rijden in de President-line, een uitvoering die zeer compleet is. Er is niet eerder een auto geweest in onze 12 jarige carrière die zo goed het interieur koel wist te houden tijdens een hete zomerdag. De stoelventilatie werkt zelfs automatisch, een zeer aangename optie. Dit geldt ook voor de stoelverwarming en in deze uitvoering is er ook stuurwielverwarming. Achterin is er ook stoelverwarming aanwezig en kan je de multimedia instellen. Wat dat betreft is dit echt een directeursauto, waarmee je je zeer comfortabel van A naar B laat vervoeren. De digitale spiegels die behoorlijk uniek zijn, werken na een tijd gewend te zijn, prima. Voor het achteruit rijden is het zelfs ideaal, want dan zoomt de camera even uit.

Conclusie
Echt sportief wordt het nooit in de Lexus ES, je merkt nu eenmaal dat bochten niet z’n favoriete artefacten zijn. Daartegenover staat dat je wel beschikt over een extreem comfortabele auto die aanspoort tot ontspanning. Qua beleving komt de ES echt in de buurt van veel hoger gepositioneerde modellen als de BMW 7, Audi A8 en Mercedes S-klasse. Natuurlijk, qua verfijning kan het hieraan niet tippen, maar de indruk komt in de buurt. We mogen dan ook wel stellen dat dit een prestatie van wereldformaat is. Dus mocht je de ES300h overwegen, dan raden we zeker aan om de dealer off- of online te bezoeken. Want voor de vanafprijs van 55 mille hoef je het niet te laten en al helemaal niet om het testverbruik van 1 op 20 dat wij haalden.