Het Japanse merk Mazda staat erom bekend dat ze tegen de stroom inroeien. Met alternatieve technieken weten ze keer op keer uitmuntende prestaties neer te zetten. Met de komst van de nieuwe CX-30 heeft het merk bovendien een breed scala aan crossovers. Ook de 3 is onlangs vernieuwd en was bij ons een weekje te gast. Het gaat om de Skyactiv-G met 122 pk, nu en in de toekomst de meest verkochte variant in Nederland. We hebben bewust gekozen voor de automaat, omdat dit steeds vaker gewoonte is in Nederland. Handgeschakelde auto’s kennen tevens minder mogelijkheden op het gebied van autonoom rijden. En: elektrisch rijden geschiedt enkel middels een automatische transmissie. Vandaar onze keuze.

De Mazda 3 beschikt over een 2.0 liter benzinemotor met 122pk. De prestaties van de motor zijn prima te noemen, in 10,8 seconden zit je op honderd en de naald gaat niet verder dan 197 kilometer per uur. Dankzij een 51 liter grote brandstoftank – net wat groter dan de meeste concurrenten – sta je ook niet zovaak aan de pomp. Immers, de 3 lust bij ons in de praktijk slechts een liter benzine per 16 kilometer. De Mazda mag 1300 kilo trekken, dus sommigen kunnen de caravan meenemen naar Zuid-Frankrijk. De bagageruimte is met 327 liter niet bijzonder groot, maar is wel optioneel te vergroten naar 1019 liter. Genoeg voor je bagage van twee weken Frankrijk.

De nieuwe telg van het Japanse merk rijdt heerlijk rustig en heeft een soepel karakter. Het onderstel is soepel geveerd en weet oneffenheden naar de achtergrond te brengen. Toch kan je de Jap ook prima sportief rijden, het sturen gaat heerlijk direct en vol precisie. De automaat is niet de snelste in zijn klasse, maar doet wel wat je ervan verwacht. Het ruimteaanbod in de Mazda is redelijk beperkt. Zo kan je als volwassene prima voorin zitten, achterin gaat het er wat krapper aan toe. Zeker langere personen boven de 1,80 meter komen met de hoofdruimte in de knel.

Concluderend kan worden gesteld dat de 3 een aanwinst is voor Mazda. De ingenieurs hebben veel werk in het nieuwe model gestoken, en het resultaat mag er zijn. In deze test hebben we niet eerder gesproken over het design, omdat we dat altijd een beetje een kwestie van smaak vinden. We willen het echter wel noemen: het design is wat ons betreft bijzonder goed geslaagd. Dat alleen al verdient veel lof, omdat het in het C-segment vaak eenheidsworst is wat de klok slaat. Met de nieuwe Mazda 3 zet het Japanse merk grote stappen voorwaarts. Chapeau!