De Mazda CX-5 is een indrukwekkende combinatie van ruimte, praktisch gebruiksgemak en een hoog trekgewicht, maar is het geen koopje meer, zoals voorheen. De prijs van dit testmodel komt op ruim veertig mille. Echter, daarmee is de Japanner wel zeer luxe uitgerust en voorzien van de laatste veiligheidstechnologie. Door wat aanpassingen en een toevoeging van een grotere accu die helpt bij opstarten en wegrijden is de auto nu op papier een aantal tienden van een liter per honderd kilometer zuiniger. Met zijn stijlvolle design, overvloedige binnenruimte en voldoende prestaties, is de CX-5 een aantrekkelijke keuze voor consumenten die in de markt zijn voor een veelzijdige SUV.

Ruimte

Een van de meest opvallende kenmerken van de Mazda CX-5 is ongetwijfeld de ruimte die hij biedt. Zowel bestuurders als passagiers zullen genieten van de royale hoeveelheid hoofd- en beenruimte, waardoor lange ritten comfortabel blijven. Het interieur is smaakvol vormgegeven met hoogwaardige materialen, waardoor een luxueuze sfeer ontstaat die de algehele rijervaring versterkt. De zitplaatsen zijn comfortabel en ondersteunend, waardoor de CX-5 ook geschikt is voor langere reizen met het gezin.

Bagageruimte

Praktisch gebruiksgemak is een ander sterk punt van de Mazda CX-5. De bagageruimte is royaal bemeten en goed doordacht en voorzien van handige details, zoals bevestigingshaken en opbergvakken, waardoor het gemakkelijk wordt om de bagage veilig te vervoeren. Een opvallend kenmerk dat de CX-5 onderscheidt van zijn concurrenten, is het indrukwekkende trekgewicht. Dit bedraagt 1800 kilo. Met de mogelijkheid om zware lasten te trekken, is deze SUV ideaal voor mensen die regelmatig een aanhanger, caravan of boot moeten trekken. Of gewoon elke zomer naar Frankrijk gaan met de caravan.

Prijs en rijden

Helaas komt al dit comfort en prestatievermogen tegen een iets forsere prijs dan voorheen. Hoewel de prijs gerechtvaardigd kan worden door de luxe en prestaties die de auto biedt, kan het voor sommigen een drempel zijn om voor de CX-5 te kiezen, vooral gezien het concurrerende aanbod op de markt. Zowel van andere brandstofmodellen als de opkomende elektrische garde. De voorbeelden zijn talrijk, denk aan de krappere en kleinere Volvo EX30, of de enkele ID-modellen uit de stallen van Volkswagen. Daarnaast zijn er ook wat minder bekende concurrenten, zoals de benzine aangedreven Nissan Qashqai en Honda ZR-V. Het rijden gaat best sportief, maar niet oncomfortabel. Ook is het stuurgedrag dusdanig gemodificeerd, zodat je nauwelijks overhelt in een bocht. De stuurinrichting is verder vooralsnog behoorlijk voorspelbaar en daardoor gunstig voor de gemiddelde rijder van wie het allemaal niet zo raar hoeft. De sprint van nul tot honderd is met iets meer dan 10 seconden vrij traag, ook daarbij geldt dat je wel prima meekomt in het verkeer. Het verbruik ligt op zo’n 7,2 liter op 100 kilometer, waarbij de temperaturen onder het vriespunt lagen en het verbruik dus iets hoger kan uitkomen dan in de zomer.

Touchscreen

Een ander opvallend punt is het infotainmentsysteem van de Mazda CX-5, dat opmerkelijk genoeg geen touchscreen functionaliteit tijdens het rijden biedt. In een tijd waarin touchscreens de norm zijn geworden in moderne voertuigen, kan dit als een tekortkoming worden beschouwd. Hoewel het bedieningssysteem op het stuurwiel en de draaiknop op het middenconsole intuïtief zijn, kan het ontbreken van een touchscreen voor sommige gebruikers een gemis zijn, vooral omdat het de interactie met het systeem iets minder direct maakt. Die centrale draaiknop is gelukkig niet wegbezuinigd, en vormt naast het iDrive-systeem van BMW zo’n beetje het beste bedieningselement dat bestaat.

Conclusie

De vernieuwde Mazda CX-5 is een aantrekkelijke keuze voor consumenten die op zoek zijn naar een ruime, praktische SUV met een indrukwekkend trekgewicht en een sportief stuurgedrag in combinatie met een comfortabel onderstel. Het stijlvolle ontwerp, het comfortabele interieur en de krachtige prestaties rechtvaardigen de prijs. Als je bereid bent compromissen te sluiten op het gebied van het ontbreken van een touchscreen, de wat gevoelige koppeling en het vrij trage karakter van de motor onderin, dan zijn dat zeker zaken om overheen te zien.