Daar waar andere merken kiezen voor kleinere, zuiniger motoren, kiest Mazda een andere aanpak. De CX-60 komt er als zescilinder, en als PHEV. We nemen de laatstgenoemde mee voor een test richting het zuiden, de Franse Alpen. Onderweg hopen we erachter te komen met wie we te maken hebben.

Bij vertrek geeft de navigatie ons een tweetal opties, waarlangs onze route zou kunnen lopen. Ofwel door Duitsland en Zwitserland, of door België, Luxemburg en Frankrijk. Wij kiezen voor de laatste optie. In Nederland staat er een flinke wind, en dat is merkbaar in het stuurgevoel. Of het echter alleen de wind is die de koets afwisselend van links naar rechts op de rijstrook drijven, betwijfelen we. Al snel komen we erachter dat het lane keep assist systeem hiervoor verantwoordelijk is. Dit systeem schakelen we snel uit, maar de afwijking blijft bestaan. Bij blokmarkering op de snelweg hebben we geen last van dit euvel, en ook niet zodra we de snelweg verlaten. Eenmaal in Luxemburg is de tank zo goed als leeg, en tanken we deze weer vol voor 1,55 euro. Een koopje. De eerste verbruikswaarde – zonder gebruik van de accu – is 9,5 liter over honderd kilometer. Fors, maar bedenk wel dat er bagage voor drie personen meegaat, we 135 kilometer per uur rijden en het koud is met tegenwind. In dat opzicht zijn de cijfers niet eens raar.

Na Luxemburg voert de weg over een rustige baan richting de Zuid-Franse stad Lyon, vanaf daar kronkelen we de bergen in. Eenmaal op de bestemming aangekomen geeft de iphone-app hoogtemeter een hoogte van 1180 meter aan. Het is net na de kerstvakantie van 2022-2023, en zelfs op deze hoogte is er geen sneeuw te bekennen. Sterker nog, zelfs tot een hoogte van 1900 meter is het groen. Ongekend en alarmerend. Gelukkig valt er twee dagen later een twintigtal centimeter sneeuw. We zijn gelijk de paden op en de lanen ingetogen, om te kijken hoe het vierwielaandrijvingssysteem het doet in winterse omstandigheden. Daarover niets dan lof. We hebben met geen enkele besneeuwde helling een probleem gehad, je kunt de CX-60 zeer goed gebruiken in winters terrein. Mooi om te zien dat het systeem zelfs niet de minste moeite had met een zeer steile ijshelling.

Dan een paar opmerkingen over het interieur en het elektrische rijbereik. Laatstgenoemde is ongeveer 40 kilometer, maar bedenk dat het licht tot matig vroor en er vaak een harde wind stond. Vandaar dat de 17Kw metende accu snel leeg was. Vol is die accu aan de laadpaal in zo’n 4 uur. De stoelen zitten goed, ook op de lange afstanden. Er is meer dan voldoende ruimte in het interieur, ondanks de vrij brede middentunnel. Er kan 570 liter aan koffers mee, zo groot is de bagageruimte. Daarnaast vinden achterpassagiers het ongetwijfeld fijn dat zowel de hoofd- als beenruimte hoge ogen scoort. De CX-60 zit tjokvol met luxe. We noemden al even een aantal veiligheidssystemen, maar we beschikken ook over stoelverwarming, ventilatie, achterbankverwarming, drie zone airco, achteruitrijcamera, Apple Car Play, DAB+ en ga zo maar door. Voor de precieze optielijst verwijzen we je graag door naar de Mazda-site.

Concluderend, wat is de meerwaarde van de CX-60 ten opzichte van z’n concurrentie? De ruimte blinkt uit, het voorkomen is imposant en ook de betrouwbaarheid is uitmuntend bij Mazda. Daar zit je dus goed. Ook het infotainmentsysteem werkt snel en intuïtief, hoewel we graag ook een touchscreen bij hogere snelheden hadden gezien. Het radar- en lane keep centering systeem behoeft nog wel een update, maar dat is vrij eenvoudig te realiseren. Blijft over dat de accu sneller opraakt dan bij de verre familieleden Toyota RAV4 PHEV en Suzuki Across, maar daar staat bij de Mazda een meer premium look tegenover. Het onderstel is op korte oneffenheden nog wel wat zoekende. Op hogere snelheden heb je hier echter geen last van. De Mazda CX-60 scoort goed, nog enkele verfijningen te gaan en het is zomaar een schot in de roos!