De Mazda MX-5 staat al decennialang voor puur rijplezier. De ingrediënten zijn een laag gewicht en een laag zwaartepunt, een stevige motor een een straf onderstel. Door de jaren heen is dit concept nauwelijks gewijzigd. Om de MX-5 weer onder het voetlicht te brengen heeft Mazda een nieuwe actiemodel gelanceerd, Hanabi genaamd. Dat is Japans voor vuurwerk, dus dat beloofd nog wat!

De Mazda MX-5 bestaat al 23 jaar in Nederland. In al die tijd is het model nauwelijks gewijzigd en zijn de lijnen van de koets hetzelfde gebleven. De koplampen die omhoogrezen bij het starten zijn bij de tweede generatie vervangen door normale koplampen en sindsdien is dat zo gebleven. Bij instappen valt gelijk op dat er maar weinig ruimte is. Voor een persoon tot een lengte van 1 meter 90 is het nog net aan te doen, maar voor een persoon die langer is wordt het snel afzien. Het dashboard is overzichtelijk en in hanabi-uitrusting redelijk compleet. Deze uitrusting bestaat ondermeer uit automatische airco, cruise controle, navigatie, bluetooth en lederen bekleding.

In tegenstelling tot het overgrote deel van de nieuwe cabrio’s moet het dak van de Mazda MX-5 nog met de hand worden bediend. Gelukkig gaat dit vrij eenvoudig, met het losdraaien van een hendel kan het kleine dakje naar achteren worden gevouwen, waardoor deze wordt opgeborgen tussen de bagageruimte en de cockpit. Dankzij dit systeem blijft er toch nog 150 liter bagageruimte over, genoeg voor een weekendje weg met z’n tweeën. Verder is er in de cockpit maar weinig ruimte, tussen de twee stoelen in is er nog een opbergvak ter grootte van drie halve liter flesjes.

Een Mazda MX-5 is een echte puristenauto en dat merk je niet alleen in het interieur. Zodra de sleutel is omgedraaid heb je het idee dat de Japanner er gelijk vandoor wil. Dankzij een beperkt gewicht van 1050 kilo en een leuk vermogen van 126pk is ‘ie behoorlijk rap. Hoewel de droge cijfers ietwat teleurstellend zijn: 9,9 seconden naar de honderd en een top van 194 kilometer per uur, voelt het veel sneller aan, mede dankzij de lage zitpositie. Het stuurgedrag van de Mazda is haarscherp en er kan nogal worden gehoekt in scherpe bochten. Door de achterwielaandrijving heb je geen last van het wegglijden over de voorwielen maar blijft de auto mooi op koers. Het onderstel is nogal straf. Daardoor is het comfort beperkt, maar de wegligging is des te beter.

Autoliefhebbers zullen de Mazda MX-5 kunnen waarderen om zijn pure karakter en scherpe weggedrag. Het verbruik is volgens fabrieksopgave 7,1 liter per 100 kilometer, maar wij kwamen uit op 8,7 liter over dezelfde afstand. Toch is dat niet iets waar kopers zich gelijk zorgen over zullen maken, een Mazda MX-5 is immers vooral geschikt als tweede auto. Een lange tijd op vakantie gaan zou wel erg veel creativiteit moeten vergen van de reizigers, doordat er niet meer dan 150 liter bagageruimte beschikbaar is. In hanabi-uitrusting kost de MX-5 een stevige 33 mille, bijna vergelijkbaar met een Renault Megane RS. Het potentiële koperspubliek van de Japanner is echter anders dan die van de Fransman. Bij de keuze voor een tweede auto die een cabrio moet zijn en goed moet sturen, is de Mazda namelijk een grondige overweging waard.

Specificaties Mazda MX-5 

Vermogen, acceleratie, topsnelheid Prijs 
1.8 126 pk / 9,9 sec / 194 km/u € 32.990
2.0 160 pk / 7,6 sec / 213 km/u  € 38.590