Eigenzinnigheid kan je wel toeschrijven aan de Japanners. In tegenstelling tot concurrentie, die vrijwel enkel met elektrische modellen komt. Toch is er ook wel wat elektrisch aan de CX-60, want momenteel komt hij naar ons land in enkel één smaak: de Plug-in-hybride. Een hele krachtige PHEV, want het vermogen bedraagt maar liefst 327pk. We gaan ervaren hoe dit rijdt en delen onze bevindingen hier.

Spierballentaal
Het uiterlijke vertoon mag er zijn, vooral aan de achterzijde. Daar oogt het ronduit stoer, ook mede dankzij de dubbele uitlaten aan beide zijden. Het achterlamp units zijn vergroot en stralen robuustheid uit. Er moet echt heel wat ontwikkelbudget zijn uitgegaan naar de totstandkoming van dit model, want aan alle kanten steekt hij goed in elkaar. Zo hebben we een fraai dashboard dat intuïtief is opgedeeld. De knoppen ogen fraai en zijn duidelijk van een hoger niveau dan voorheen, in modellen die wat lager op de ladder zijn geplaatst. Middels een centrale knop kan je de bediening vlot en gemakkelijk regelen. Gelukkig zijn er nog voldoende fysieke knoppen aanwezig, wat het gemak zeker bevordert.

Deels elektrisch
Zoals genoemd zijn we onderweg in de Mazda CX-60 die een vermogen van 327pk levert. Indrukwekkende cijfers, ook als je het koppel van 500Nm beziet. Volgens de fabrikant zou het gemiddelde verbruik op 1,5 liter per 100 kilometer moeten liggen, maar dan moet er wel heel veel geplugd worden. Ga in de praktijk – afhankelijk van je weekpatroon – uit van een verbruik dat tussen de 3 en 6 liter per 100 kilometer per uur ligt, mits er bij tijd en wijle wordt opgeladen. De 2,5 liter grote benzinemotor heeft een viercilinder die altijd gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. Die schakelt goed en soepel, maar heeft soms wel wat last om de juiste versnelling te kiezen. Daarbij moet aangetekend worden dat we onze test uitvoeren in het heuvelachtige landschap dat ons oosterbuurland bezuiden het Ruhrgebied rijk is. Op vlakke stukken hebben we hier een stuk minder last van.

Pluggen
Het accupakket heeft een capaciteit van 17,8 Kw, het gaat dan om de bruto waarde. Netto zal dit ongeveer 15Kw bedragen. Je komt daar zeker 50 kilometer ver mee. We hebben de auto te kort gereden om het karakter van de aandrijflijn goed te kunnen doorgronden. Bovendien was het zacht tijdens de testperiode, het kwik steeg tot ver boven de 20 graden. We geven nog graag antwoord op de vraag in hoeverre de elektromotor in staat is om het volledige accupakket te benutten ondanks koude en regen, wat niet altijd goed geregeld is. De brandstofmotor springt bij sommige auto’s gewoon aan, terwijl de accu nog volledig geladen is. Op die manier valt het verbruik veel hoger uit dan gewenst. Vaak is de oorzaak het ontbreken van een elektrische warmtepomp. Maar zoals gezegd, dit hebben we nog niet kunnen uitvinden bij de CX-60.

Conclusie
De CX-60 bewijst zich als een kundig vakman. Het rijden gaat gebalanceerd en comfortabel. Bovendien heb je afdoende ruimte aan boord. Met een maximale laadsnelheid van 7,2 Kw zit de accu binnen 2 uur weer vol. Zo kan je als zakenman die korte ritjes naar klanten rijdt dus telkens een hoge mate van efficiëntie bereiken. Volgens de cijfers is de Mazda bloedsnel, met 5,8 seconden van nul naar honderd en een top van 200 kilometer per uur. Vooral de acceleratiecijfers maken indruk. En dat geldt voor de gehele auto, we hebben maar enkele afkeurpuntjes kunnen vinden. Tel daarbij het betrouwbare imago van Mazda op, en je koopt je zeker geen breuk.