De lancering van een viercilinder motor in een S-klasse zorgde voor nogal wat reuring. Veel mensen vonden een viercilinder niet passen bij een auto van dit kaliber. Tijdens een uitgebreide confrontatie tegen onze duurtest Audi A8 merkten we echter dat het eigenlijk best meevalt om met de S250 op pad te zijn. Sterker nog, je hebt nauwelijks door dat je met een viercilinder op pad bent. Met een uitstoot van 149 gram CO2 per kilometer en een groen B-label kan je bovendien prima aankomen bij maatschappelijk verantwoorde organisaties.
Het overkomen van de S-klasse is in elk geval erg statig te noemen. Als je het plaatje achterop met de aanduiding van de motorisering buiten beschouwing laat, zou je hier zowaar kunnen vermoeden dat er een veel zwaardere motor aan boord te vinden is. De Duitser is verlengd, de extra 13 centimeter komen ten goede voor de beenruimte van de achterpassagiers. Daardoor heb je achterin nooit ruimte tekort. Het interieur komt zeer weelderig over en je voelt je er al snel thuis. Luxe is er in overvloed, naast de inmiddels gebruikelijke accessoires heeft deze S-klasse ook tal van veiligheidssystemen die waken voor de veiligheid van de inzittenden.
De hoogwaardigheidsbekleder achterin geniet privacy dankzij elektrische gordijnen voor de achterste ramen en de achterruit. Bovendien beschikt de Duitser over massagestoelen, die op twee verschillende standen zijn te selecteren. Net als de voorstoelen is de achterbank elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Beenruimte is er zoals gezegd in overvloed en vanaf de achterbank is de stoel van de passagier voorin te verstellen. Helaas is de radio nog niet vanuit de achterbank te bedienen, maar dat is tegen meerprijs wel leverbaar.
Het belangrijkste aspect is de motor. De viercilinder benzine motor heeft een cilinderinhoud van circa 2100 cc en op papier lijkt dat behoorlijk weinig. Het vermogen van 204pk klinkt daarentegen wel weer voldoende, en dat is ook tijdens het rijden te merken. In 8,2 seconden zit je op de honderd en het feest houdt op bij 240 km/u. Alleen bij het volledig vloeren van het gaspedaal is de typische viercilinder brom hoorbaar. Over het algemeen houdt het motorgeluid zich echter netjes op de achtergrond en zorgt dit voor een aangename rust onderweg.
De duurtest Audi A8 3.0 TDI is van binnen een stuk minder weelderig dan de S-klasse. Ook het uiterlijk is een stuk bescheidener en ingetogener. Voor CEO’s en directeurs die vooral van een ingetogen uiterlijk houden, heeft de A8 wat dat betreft dus een voorsprong. Qua verbruik liggen beide modellen dicht bij elkaar, en hetzelfde geldt voor de CO-2 uitstoot. Ondanks het soepele en krachtige karakter van de viercilinder motor die in de S-klasse ligt en het feit dat deze motor qua koppel en vermogen niet of nauwelijks onder doet ten opzichte van de wagen uit Ingolstadt, heeft de A8 als groot voordeel dat deze een zescilinder tot z’n beschikking heeft. Niet alleen klinkt deze beter, maar je hebt ook het gevoel niet in de minste motorisering onderweg te zijn.
Stel je voor, je bent CEO van een middelgrote organisatie en je mag representatief vervoer uitzoeken. Je komt uit in het F-segment, maar wilt bescheiden overkomen. De Volkswagen Phaeton staat je niet aan, de BMW 7-serie vind je te agressief overkomen, je wilt niet wachten op de nieuwe Lexus LS en het design van de XJ staat je niet aan. Uiteindelijk blijven er twee modellen over, de Audi A8 3.0 TDI en de Mercedes S250 CDI. Beide auto’s hebben een groen imago. Ga je voor een weelderig uiterlijk en innerlijk, terwijl je mensen kan wijzen op de type aanduiding achterop en daarmee kan claimen heel aanvaadbaar bezig te zijn, dan kom je uit bij de Mercedes S250CDI. Ga je echter voor een bescheiden uiterlijk, met een minder bescheiden innerlijk, dan kan je beter kiezen voor de Audi A8 3.0 TDI.
Test Mercedes S250 CDI vs. Duurtest Audi A8 3.0 TDI:
Mercedes S250CDI: