Tijdens het testen van de Mercedes EQC waren we al benieuwd naar z’n kleinere broertje. Zou die het premium gevoel even zoveel kunnen overbrengen als de andere leden van de familie? De Mercedes EQA komt in de gedaante van de Mercedes GLA maar is van laatstgenoemde wel te onderscheiden. Vooral de achterlicht units oogsten veel lof van voorbijgangers en hebben zo’n kenmerkende vorm dat je in het duister al kunt zien dat je hier te maken hebt met het elektrische model. Een voorzijde is een stuk conventioneler, alleen het dichte front en een aantal andere details verraden dat hij geen brandstof lust. Een bijzonder treffen dus, waar we naar hebben uitgekeken. Wil je het verhaal lezen met de Mercedes EQC, lees dan hier.

Afwerking op hoog niveau
Materiaalkeuze en afwerking staan bij Mercedes altijd op een hoog niveau, en dat is ook hier het geval. Je voelt gelijk bij het instappen dat overal rekening is gehouden met het gebruiken van zachte materialen en dat details altijd goed in elkaar steken. Het dichtdoen van de deur gaat met een doffe bons, de knipperlichten hebben een zachte toon en het instrumentarium laat niet een globaal verbruik zien, nee, bij Mercedes gaat alles tot in de finesses. Je kunt op een cijfer achter de komma zien hoe zuinig je op dat moment rijdt en de actieradius past zich constant aan op de rijstijl. Op die manier kan je heel goed inschatten hoe ver je nog op de 66KW (bruto capaciteit) accu kunt rijden. Met een volle accu en temperaturen van rond de 15 tot 19 graden kwamen we zo’n 380 kilometer ver. Het verbruik lag dan ook op zo’n 16KW per 100 kilometer, een beetje afhankelijk van de rijstijl. Verder is het goed om te noemen dat de testperiode veel regenbuien kende, waardoor het verbruik mogelijkerwijs kan zijn beïnvloed.

Snelladen en sportief rijden
Mercedes geeft een laadsnelheid bij de snel laad punten van 100KW per uur, en in de praktijk kom je daar ook heel dichtbij in de buurt. In een klein uurtje zit daarmee je vrijwel lege accu weer helemaal vol. Het rijden gaat zoals je dat van Mercedes gewend bent: in alle rust en comfort. Toch is een potje stevig de bocht om sturen ook goed mogelijk, het onderstel verraad een laag zwaartepunt en dito afstemming. Oftewel: sportief rijden is goed mogelijk. Verwacht geen sportwagen prestaties overigens. Daarbij zit je op fijne stoelen die qua zitting ook de verstellen zijn en voldoende zijdelingse steun bieden. Die verstelbare zitting is ideaal voor hen die wat langere benen hebben. De Benz is in 8,9 seconden naar honderd gesprint en haalt uiteindelijk 160 kilometer per uur. Dat zijn geen wereldschokkende waarden, maar langzaam is het allerminst. Dankzij een flinke duw in de rug voelt het nog vlot aan ook.

Conclusie
Met de lancering van dit nieuwe model heeft Mercedes laten zien waar het toe in staat is op het gebied van rijbeleving en accucapaciteit. Natuurlijk is de EQA in basis gewoon een GLA en is dus niet volledig als elektrische auto ontwikkeld. Toch is het knap om te zien hoeveel werk er gestoken is in de rijbeleving, het comfort en de algehele afwerking. Met een prachtig vormgegeven app beschik je over de laatste laadinformatie, de actieradius en kan je de deuren openen en vergrendelen. Ideaal is dat de laadpoort erg makkelijk te openen en te sluiten is, en dat je de laadkabel makkelijk opruimt. Een elektrische achterklep opent 340 liter bagageruimte, voldoende voor dagelijks gebruik. Met een prijskaartje van 55 mille zit deze (behoorlijk luxe) uitgeruste EQA aan de bovenkant van de markt, maar in alles merk je wel dat dit écht gaat om een premium product. Kan je je dus in je gezin iets minder ruimte permitteren en shop je in dit segment, dan is dit een goede keuze.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.