Combineer een luxe SUV met een elektrische aandrijflijn en je hebt gegarandeerd succes. Zie hier de nieuwe Mercedes EQC. Naar eigen zeggen het pure en moderne antwoord van deze tijd. We moeten eerlijk zeggen dat de hoge actieradius, het efficiënte laden en het rijcomfort ons aangenaam hebben verrast. Ondanks het feit dat veel autoliefhebbers voorheen dachten dat het erg moeilijk is om bij een elektrisch model een eigen sfeer van het merk mee te geven, is dat Mercedes desondanks wel degelijk gelukt. Volgens het merk straalt de EQC puurheid, rust en moderniteit uit. Daarmee belichaamt het model de nieuwe designtaal van progressieve luxe. Daarbij moet gezegd worden dat de 1886-editie prachtige verwijzingen naar het verleden bevat. Heden, verleden en toekomst komen samen in de Mercedes EQC.

Efficiënt
Vanaf het ophaaladres in Den Haag gaat de weg pal naar het oosten. Hengelo is onze eindbestemming. De reis duurt zo’n twee uur, maar na een uur heb je het gevoel net ingestapt te zijn. De stoelen zitten voortreffelijk en bieden ook voor de onderbenen voldoende steun. In bochten profiteer je van de gebalanceerde stoelen. Onderweg blijft het stil aan boord, zelfs bij een tempo van zo’n 120 kilometer per uur. Waarden die je overdag niet meer in Nederland mag rijden. Met een 80Kw 405Volt accupakket belooft de theorie meer dan 415 kilometer, in de praktijk blijkt een graad of 10 voldoende voor zeker 350 kilometer. Immers, de kwikstanden zijn van grote invloed op het daadwerkelijke bereik. Stel je de regeneratie in, dan kan je vrijwel rijden met alleen het stroompedaal. Je went daar al snel aan en rijdt nog efficiënt ook.

Vering
Het onderstel is duidelijk afgesteld op comfort. Dat merk je op de binnenwegen, maar ook op snelwegen. Bochten houdt hij niet echt van, maar als het nodig is, houd je genoeg grip. Van het stuurwiel krijg je voldoende feedback over wat er zich onder de voorwielen afspeelt. Een geruststellend gevoel. Je krijgt een uitnodiging om vooral relaxed te cruisen met de EQC. Anders dan in de GLA werkt het lane keep assist systeem hier wel voortreffelijk, ook file-assistent is erg aangenaam. Ben je eenmaal ingeplugd, dan kan je live de oplaadsnelheid en de status van je accu via de app volgen. Als je in het navigatie systeem snel laden selecteert, dan voorverwarmt de EQC de accu automatisch. Het gemiddelde verbruik ligt in de praktijk op zo’n 20,0 Kw per 100 kilometer. Best netjes voor een sloep van dit formaat. Het snel laden ligt met 150Kw per uur op een acceptabel niveau, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel. Op moment van schrijven (voorjaar 2021) kan een bepaalde waarde snel genoemd worden, wat over enkele maanden alweer achterhaald is.

Interessant
De Mercedes EQC is een interessante optie voor mensen die zich ook verdiepen in bijvoorbeeld de Audi E-Tron, BMW iX3 of de Jaguar I-Pace. Weet in elk geval dat de 2395 kilo zware EQC je enorm veel comfort oplevert, wat uiteindelijk ook leidt tot rijplezier. Persoonlijk vonden we de iX3 nog iets sportiever, en de I-Pace zat daar tussenin. Het komt dus aan op een kwestie van smaak. Om de prestaties hoef je het niet te doen, die zijn met 5,1 seconden van nul naar honderd vergelijkbaar met eerder genoemde modellen en dat geldt ook voor de bagageruimte van 500 tot 1460 liter.