Wanneer je shopt in het premium D-segment denk je al snel aan de Duitse drie. De meest recente is de Mercedes C-klasse. Is hij ook de beste? Dat is natuurlijk altijd de vraag, zeker als je bedenkt dat er geduchte tegenstanders zijn. De huidige BMW 3-serie is van alle markten thuis en ook bij Audi hebben ze met de A4 niet stilgezeten. Toch weet Mercedes-Benz met de C-klasse al decennialang ook een specifieke kopers groep aan te spreken. Bij de lancering van de C in 2007 was er voor het eerst een hip model dat een nog jonger publiek aansprak. Is het de ingenieurs uit Stuttgart dit keer nogmaals gelukt? Je leest het in dit verhaal.

Premium kwaliteit
Het uiterlijk is ook bij de nieuwe versie nog steeds erg herkenbaar als een Mercedes. Het is de designers weer goed gelukt om er een kleine variant van de S-klasse van te maken. Veel elementen van het ontwerp zijn terug te vinden bij de grotere broer. Ook binnenin proef je de Mercedes-Benz kwaliteit. Dat uit zich in het gebruik van zeer robuuste materialen, een onfeilbare afwerking en dito ergonomie. Er is daar maar weinig op aan te merken. Als we eerst achterin stappen, valt ons op dat de beenruimte van voldoende kwaliteit is, en dat geldt ook voor de hoofdruimte. Verwacht geen S-klasse proporties, maar alsnog is het goed toeven.

Vlotte motor
Pakweg 15 jaar geleden betekende een 180 motor dat je weliswaar had gekozen voor een duur model, maar dat er op de motorvariant nogal bezuinigd was, waardoor het rijplezier niet aanwezig was. Deze C180 levert tegenwoordig gewoon een vrolijke 170pk en dat merk je tijdens het rijden! Een sprintje naar honderd kost je maar 8,6 seconden en de topsnelheid is helemaal indrukwekkend. 231 kilometer per uur. Je zult het niet vaak rijden, maar verbluffend is het wel. En dat voor een basisversie. Het is dus zeker niet meer behelpen, sterker nog, wij zouden zelfs adviseren om voor dit blok te gaan. In combinatie met een negentrapsautomaat is het gewoon een enorm goede keuze. Die schakelt namelijk zeer geruisloos. De motor heeft dan wel weer iets meer moeite om zuinig te presteren, want 7,1 liter op honderd kilometer is omgerekend zo’n 1 op 14, dat is hooguit prima te noemen.

Geavanceerd
Het bekende MBUX-systeem heeft ook z’n weg gevonden naar de nieuwe C-klasse, en dat is erg positief. Alle schermen zijn volledig digitaal. Zoals je op onderstaande foto kunt zien, is het scherm wel behoorlijk vlekgevoelig. Een doekje moet je dus wel bij de hand hebben. Net als bij Tesla plaatst ook Mercedes z’n scherm tegenwoordig verticaal, en dat werkt prettig. Gelukkig is de bediening voor de klimaatregeling altijd in het zicht, daardoor hoef je nooit lang te zoeken. De volume knop is even wennen, want die swipe je zomaar te ver, waardoor je het geluid opeens erg hard aanzet. Wel werkt het erg goed op het stuur, ook de adaptieve cruise control is een genot om mee te rijden. De bediening functioneert voorbeeldig.

Conclusie
Wanneer zou je deze iets meer dan 55k kostende Mercedes Benz C180 moeten kopen? Vooral wanneer je nog niet toe bent aan elektrisch rijden, maar wel premium vervoert wenst te worden. Je merkt de kwaliteit namelijk aan alles, zowel in bediening, graphics als afwerking. Met een actieradius van zo’n 800 kilometer is de 66 liter grote brandstoftank niet zomaar leeg. De bagageruimte is met 455 liter erg netjes, dus praktisch is de C ook. Wanneer het iets meer dan gemiddelde brandstofverbruik je niet afschrikt, heb je met deze Benz een erg fijne en volwassen auto.