De BMW M340i xDrive is een auto waar wij als autoliefhebbers een tijd naar uit hebben gekeken. In Nederland zien we de Dreier voornamelijk als 320e of misschien zelfs 330e, een auto met stekker dus. En meer dan eens ook wel als moddervette en uitgesproken M3. De nieuwe M340i valt ergens tussen die plug-ins en die topversie uit de 3-Reeks.  Maar door het M-label verwachten we toch veel van deze, op het eerste gezicht, ietwat anonieme 3-serie. In deze test lees je alles over BMW M340i xDrive.

Test BMW M340i

Beste van twee werelden

Laten we voorop stellen dat dat nieuwe BMW M340i echt een fantastische auto is geworden. BMW is erin geslaagd om de kwaliteiten van de normale 3-serie te bundelen met het sportieve karakter van de M3. Die samensmelting resulteert in toegankelijke alleskunner. Optisch gezien komt de M340i iets sportiever voor de dag ten opzichte van de reguliere 3. Zonder te overdrijven met spoiler, splitters en enorme ‘nieren’ zet BMW toch een vlot ogende auto neer. De M340i is uitgerust met in ‘gunmetal’ gespoten sierdelen zoals grill, spiegelkappen en raamomlijstingen. Verder de M340i uitgerust met optioneel 18” velgen, rode remklauwen en grote trapezium-achtige uitlaatmonden. Optioneel zijn de 19” velgen en het carbon dak waar onze 340 over beschikt.  Niet geheel onbelangrijk; de kleur van de testauto is Telesto Grau, staat ‘m goed!

Test BMW M340i

Binnenin minder sportief

Van al die optische aanpassingen zien we in het interieur van de M340i helaas weinig terug. Op de optionele M Sportstoelen en wat badges na merk je haast niet dat je in een snelle variant van de Dreier zit. De M340i zou zich binnenin nog wat meer kunnen onderscheiden van het reguliere aanbod. De gebruikte materialen en het afwerkingsniveau zijn zoals we gewend zijn BMW, zeer goed. Je zou haast kunnen zeggen dat in het interieur de luxe de overhand neem ten opzichte van de sportiviteit. Ook vinden we net als in alle andere versies van de Drie een digitale klokkenwinkel. Die is haarscherp, maar mist net even wat mogelijkheden om dingen naar je hand te zetten en aan te passen.

Test BMW M340i

Stats talk

Dat we wel degelijk in met snelle 3-serie op pad gaan merken we pas zodra we de auto starten. Dan dringen voor het eerst de klanken van die heerlijke zes-in-lijn het interieur binnen. Yes, het feest kan beginnen. Onder de motorkap prijkt namelijk de B58, een drie liter zescilinder met twin-scroll turbo die 382 PK en 500 Nm produceert. De motor is dusdanig goed dat deze door BMW bijna in het gehele modellengamma wordt ingezet. In het geval van de M340i zorgt de krachtbron voor een topsnelheid van 250 km per uur en een 0-100 sprint in slechts 4,4 seconde. Slechts een halve seconde langzamer dan een BMW M3 Competition!

 

Eindelijk onderweg

Om de BMW M340i aan een goede test te onderwerpen nemen we hem mee naar een wijngaard in het noorden van Italië. Om daar te komen vreten we werkelijk de Duitse Autobahn op. De M340i lijkt zich als een vis in het water te voelen op het Duitse asfalt. Zonder moeite en op hoge snelheid vliegen de kilometers voorbij in deze ‘Autobahnbeuker’. Versnellen vanaf zo’n beetje iedere snelheid gaat met het grootste gemak en ook boven de 200 km/u blijft hij maar gaan. Binnen no-time arriveren we in Oostenrijk waar we vrijwel direct de snelweg verlaten om onze weg te vervolgen via verschillende bergpassen. Op dit uitdagende parcours laat de M340i zich van zijn beste kant zien. Het communicatieve stuurgedrag, de supersnelle 8-traps automaat van ZF, de perfecte 50-50 gewichtsverdeling en die onuitputbare zes-in-lijn zorgen voor grenzeloos rijplezier.

Test BMW M340i

Het adaptieve M onderstel zorgt ervoor dat rijden onder alle omstandigheden comfortabel blijft. Bovendien verandert het karakter van het onderstel met een druk op de knop en krijg je nog weer een scherper randje. De xDrive vierwielaandrijving zorgt bovendien voor een nagenoeg perfecte wegligging en een ongekend mate van grip. Ondanks dat de focus van het xDrive systeem op de achteras ligt, krijg je niet snel het gevoel dat de auto wil uitbreken. Van echte ‘spielerei’ komt het dus niet, de xDrive maakt het misschien wel iets te gemakkelijk. Wellicht zorgt een achtwielaangedreven M340i voor nog meer rijplezier.

Test BMW M340i

Prijzen

Met een vanafprijs van € 45.887,- is de BMW 318i de goedkoopste 3-serie die er verkrijbaar is. De BMW M340i xDrive is minimaal 35 mille duurder.  Echter zoals bekend bij de autofabrikant uit Beieren begint de teller pas echt te lopen bij de optielijst. Onze testauto komt, met zo’n beetje de hele lijst aangevinkt, uit op een prijs van €99.153,- Maar daar krijg je zo ongelofelijk veel rijplezier voor terug, vooral als je jezelf af en toe trakteert op een stukje Autobahn en een slingerende bergpas.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.