Al tientallen jaren gaat de concurrentie in het F-segment om drie belangrijke spelers. De BMW 7-serie, Audi A8 en de Mercedes S-klasse. Rond het midden van de jaren ’00 kwam daar Volkswagen met de Phaeton bij, maar die verdween ook weer snel van het toneel. Langere tijd hebben we de Lexus LS al in het land, maar die weet nog niet echt door te breken bij het grote publiek. Het meest bekend zijn de drie toplimousines uit Duitsland, waarbij ze elkaar telkens niet veel ontlopen als het gaat om rijgedrag, bouwkwaliteit en luxe. Tijden zijn echter veranderd, want tegenwoordig is de S-klasse niet meer het vlaggenschip van het merk, maar krijgt het concurrentie uit eigen gelederen van de Mercedes EQS. Jawel, volledig elektrisch.

Met luxe overgoten
Het interieur is een lust voor het oog. Alle details kloppen hier tot in de finesses. Een groot scherm is centraal geplaatst voor de bestuurder, opvallend genoeg zijn er nog best brede randen langs het scherm aanwezig. Op de middenconsole prijkt een langgerekt, verticaal geplaatst scherm. Daarop is allerhande informatie te vinden. Het werkt erg snel en prettig. Ondanks het feit dat de mogelijkheden schier onbeperkt zijn, is de weg door het menu vrij vlot te vinden. Het stuur bestaat uit vijf spaken, daarop zijn de voor de hand liggende functies te bedienen. Het is allemaal erg gebruiksvriendelijk. Minder handig zijn de deurgrepen, vanwege de bijzondere vorm is het best lastig om de handgreep van de deur te pakken, als de deur openstaat. Je zou net iets meer gemak hierbij wensen.

Het rijden
Met een zescilinder en 367pk aan boord, kom je erg weinig tekort. De krachtopbouw is lineair en verbluffend. Je wordt in 5,1 seconden naar de honderd gekatapulteerd, en de topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Meer dan genoeg, zou ik zeggen. Dankzij 4matic heeft de koets erg veel stabiliteit in snelle bochten en ook blijft het zwaartepunt mooi laag. Tijdens winterse omstandigheden heb je bovendien veel grip. Tegelijkertijd heeft dit wel een prijs, en dat blijkt ook wel uit het brandstofverbruik. Dat ligt bij normaal rijgedrag in de praktijk op zo’n 1 op 10. Dat is net iets hoger dan de Lexus LS die we onlangs hebben getest. Het motorgeluid blijft grotendeels achterwege, maar klinkt wel wat kunstmatig in het interieur door. De automatische versnellingsbak telt 9 versnellingen, maar gaat niet zo vlot door de versnellingen. Toch is het een kniesoor die daarop let, want juist deze S-klasse leent zich voor een heerlijk rustig en comfortabel rijgedrag. Het karakter van de versnellingsbak past daar geheel bij.

 

Conclusie
De Mercedes S-klasse heeft opnieuw laten zien waartoe het in staat is. De stoel zoals hierboven op de afbeelding is weergegeven, is nog steeds de meest ideale plaats om te zitten. Vanaf hier heb je de beschikking over allerhande informatie die weergegeven wordt via het scherm tussen de beide achter stoelen. De ruimte is natuurlijk dik voor elkaar, dat is te begrijpen. Verder is de zitting van de stoel optioneel te verlengen.

Aan alles merk je dat er enorm veel tijd is uitgegaan tijdens de ontwikkeling van dit nieuwe model, en dat is precies waarom een potentiele koper zou kiezen voor de nieuwe model. De vraag is alleen: wordt het deze, of toch de Mercedes EQS? Die heeft immers potentieel een hogere restwaarde, lagere gebruikerskosten en vrijwel dezelfde proporties. Aan jou de keus.