De C-Klasse is het best verkochte model van Mercedes-Benz. Van het vorige model, dat in 2007 op de markt gebracht werd, werden er 2,4 miljoen exemplaren verkocht. Prachtige resultaten voor een auto uit de premium middenklasse. Heeft de nieuwe C-Klasse het ook in zich om zulke verkoopcijfers voort te brengen?

Het design van het model uit 2007 had zijn beste tijd gehad. De nieuwe C-Klasse laat dit oude design compleet achter zich en heeft een grote stap voorwaarts gezet. De vormen zijn dynamischer, maar blijven gelijktijdig subtiel en bescheiden. Van sportiviteit is, tot onze spijt, weinig sprake van bij het uiterlijk van deze auto. De chroomrand onder de achterbumper geeft een enigszins sportief tintje, maar verder ontbreken de sportieve details. Ten aanzien van het vorige model is de auto toegenomen met 95 mm in de lengte (4.686 mm) en 40 mm in de breedte (1.810 mm). Deze ruimte is vooral ten goede gekomen voor  de personen op de achterbank. Daarnaast is ook de bagageruimte toegenomen en bedraagt 480 liter. Zodra de banken meegeklapt worden, ontstaat er een ruimte van 1.510 liter.

Voor de vormgeving van het interieur heeft Mercedes de styling van de sportievere modellen aangehouden, dit resulteert in een vloeiend gelijnde middenconsole. Indien gekozen wordt voor een automaat, komt elegantie en luxe goed tot zijn recht doordat het middenconsole niet onderbroken wordt door een versnellingspook. Een prachtige afwerking die we graag terug hopen te zien bij andere modellen van Mercedes-Benz. Het middenconsole is uitgerust met een grote draaiknop waarmee het infotainmentsysteem bediend wordt. Daarnaast is boven de draaiknop een touchpad gemonteerd. Het gebruik van de draaiknop werkt prima en naar behoren. Het touchpad eist enige gewenning. Daarnaast wordt stiekem toch een touchscreen gemist. Bediening via de draaiknop of touchpad blijft een tijdrovende bezigheid.

Mercedes biedt een breed scala aan motoren aan. Binnen het aanbod van de diesels komt de C-Klasse met een nieuwe kleine dieselmotor met een inhoud van 1,6 liter. Deze viercilindermotoren hebben, afhankelijk van de versie, een vermogen van (85 kW) 116 pk met turbo of (100 kW) 136 pk met turbo. Daarnaast zien we de bekende doorontwikkelde 2.2 liter dieselmotoren terug in de C-Klasse. Deze motoren leveren een vermogen van 125 kW (170 pk) of 150 kW (204 pk). Ook de hybride techniek is in de nieuw C-Klasse verkrijgbaar. Er is keuze tussen de C 300 hybrid of de geheel nieuwe C 350 hybrid met een stekker. De laatste heeft een vermogen van maarliefst 205 kW (279 pk) en is te leasen tegen 7% bijtelling. De beginprijzen van deze diesels liggen tussen de €42.195 en €53.895.

De keuze aan benzinemotoren is uitgebreid en daardoor is er voor ieder wat wils. Beginnend bij de C160 viercilinder met 1,6 liter met 95 kW (129 pk) tot de C 63 S achtcilinder met 4,0 liter met 375 kW  (510 pk) en de nodige AMG labels. Al deze modellen tellen 25% bijtelling. Prijzen van de benzinevarianten liggen tussen de €37.995 tot ruim over een ton. Het testmodel, de C 180, is redelijk aangekleed en komt met een prijs van €54.233.

Mercedes zet met de C-Klasse Estate een comfortabele reisgenoot op de markt. Zowel zakelijk als privé bewijst de auto zich als een prima metgezel. Zodra er wordt ingestapt, overvalt het gevoel van luxe en weet je dat je te maken hebt met een echte ‘Benz’. We hebben er alle vertrouwen in dat dit opnieuw een Duitse verkoophit wordt.

Auteur: Joep de Heer

Fotografie: Jens Ravesloot