Elke fabrikant wil wel een jong koperspubliek. Dat van Mercedes was een tijdlang behoorlijk vergrijsd. Met een nieuw modellenoffensief willen ze nu een einde maken aan die oplopende leeftijd. Een voorbeeld daarvan is de nieuwe CLA 180 Shooting Brake. Het is typisch zo’n auto waar de meeste mensen wel een mening over hebben. Het ontwerp is immers uitgesproken. De CLA Coupé is al een succes, dus de Shooting Brake zal dat sowieso wel zijn, moeten ze hebben gedacht. Deze is immers een stuk praktischer. De bagageinhoud meet 25 liter extra, daar kan je niet heel veel mee, maar het is toch wat. Bovendien ontvangt het design veel lof.

Er is getracht om het model betaalbaar in de markt te zetten, en dat is aardig gelukt. Voor 35 mille gaat de meest karig uitgeruste CLA180 over de toonbank, dezelfde prijs als die van de C-klasse. Voor deze prijs krijg je een 122pk motor. Deze motor huist ook in het testmodel. Hij voelt al best vlot aan en woorden als ‘basisversie’ of ‘geknepen versie’ is geen sprake. In 9,4 seconden weet hij zich boven de honderd kilometer per uur te sprinten en 210 kilometer per uur is de topsnelheid. Wil je nou net iets meer, dan is de CLA200 misschien wat voor je. Het vermogen van 156pk doet de koets ruim een halve seconde sneller op honderd klokken en de top ligt op 225 kilometer per uur. Liefhebbers van sprintjes trekken kunnen nog beter gaan voor de CLA250. Met 6,9 seconden en 240 kilometer per uur als top is het de op één na snelste CLA Shooting Brake. De eer gaat namelijk naar de CLA 45 AMG. Dit monster heeft 381pk en doet er 4,7 seconden over om naar de driedubbele cijfers te knallen.

Het rijden in de CLA 180 Shooting Brake is te omschrijven als comfortabel waar het kan, sportief waar het moet. Ondanks het feit dat het vermogen niet grossiert in kracht, kan je wel een potje stevig sturen. Op lange afstanden is het – mede dankzij de voortreffelijke stoelen gewoon prima toeven. Achterin is het zowel met de hoofd- als beenruimte beduidend minder gunstig gesteld. De uitrusting is prima geregeld en de testvariant heeft zelfs een AMG-sportpakket aan boord. Daarmee wordt het ontwerp een stukje agressiever. Het gemiddelde verbruik is 5,5 liter op honderd kilometer, maar reken in de meeste gevallen op circa 6,5 liter over diezelfde afstand. Dat is niet verkeerd voor een auto in dit segment, maar heel netjes kunnen we het ook weer niet noemen.

Dankzij een tankinhoud van 50 liter kan je daarom toch nog 750 kilometer rijden voordat je bij de pomp komt te staan. Ideaal voor diegene die dagelijks een lange afstand heeft te overbruggen. Met de CLA Shooting Brake heeft Mercedes een absoluut aantrekkelijke auto gelanceerd. Het design is opvallend en wordt door de meeste mensen bejubeld. Ook het interieur is fraai, behalve het navigatiesysteem dat achteraf lijkt te zijn gemonteerd. Het blijft wennen. De testversie kost meer dan 50 mille, maar zoals gezegd is er voor 15.000 euro minder ook een CLA SB te rijden. Doordat de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake weinig concurrentie heeft, zal hij het zeker doen. Sommigen wijzen de A3 Sportback aan als zijn tegenstrever, maar deze is veel behoudender gelijnd. We verwachten veel Shooting Brakes in Nederland tegen te komen.