Mercedes-Benz’ S-Klasse is een van ’s werelds verfijnste auto’s en is misschien wel het beste dat de autowereld te bieden heeft. De in het topsegment acterende Duitser die dikwijls wordt gekocht door mensen die liever rechtsachterin plaatsnemen heeft recentelijk een facelift ondergaan. Onder meer minimale wijzigingen in het uiterlijk, verbeterde rijhulpsystemen en een reeks nieuwe motoren behoren tot deze laatste facelift. Hoewel het vlaggenschip van Mercedes al nagenoeg perfect was grijpen wij de recente facelift aan om deze über-Benz eens te beproeven.

Zo als de meeste facelifts begint ook die van de S-Klasse aan de buitenkant met subtiele wijzigingen in de lichtunits voor en achter. Met een strakker front en de aangepaste koplampunits oogt de S-Klasse, vooral voor mensen die in hun binnenspiegel kijken, erg indrukwekkend. Binnenin treffen we een driespaaks stuurwiel aan, waar Mercedes voorheen koos voor een klassiek tweespaaks stuurwiel. Opvallender is misschien wel dat de cruise control voor het eerst te bedienen is door middel van knoppen op dit vernieuwde stuurwiel, geen ‘tempomat’-hendel aan de stuurkolom dus.

Meer wijzigingen, of beter gezegd verbeteringen, zien we terug in de rijhulpsystemen. Op het gebied van autonoom rijden loopt de S-Klasse echt voorop. De auto mindert bijvoorbeeld zelf vaart bij het naderen van een kruispunt, bocht of rotonde. Tijdens het filerijden neemt de S-Klasse al het werk uit handen waarbij de verschillende hulpsystemen uiterst gerafineerd samenwerken. Zo mogelijk werken de Airmatic-luchtvering en de camera’s in de grill en achter de binnenspiegel nog beter samen. De S-Klasse scant het wegdek en geeft alle wegoneffenheden door aan de Airmatic-luchtvering. Door op dat wat komen gaat te anticiperen lijkt het alsof de S-Klasse zweeft over de weg, als een vliegend tapijt.

De testauto die wij mee hebben is de S400d 4Matic en is gekoppeld aan een 9G-Tronic automaat. De zes cillinder diesel beschikt over 340 PK en maarliefst 700 Nm koppel. Dat koppel is al beschikbaar van 1600 tpm waardoor deze krachtige diesel gretiger aanvoelt dan menig benzinemotor. Die ‘4Matic’ oftewel vierwielaandrijving is in combinatie met deze motorisering een feature waar je maar al te graag over beschikt. Zie maar eens 700 Nm via twee in plaats van vier rubbers aan het asfalt te krijgen, wielspin gegarandeerd. Maar niet in de testauto, waar juist door aanwezigheid van al die verfijnde hulpsystemen, een serene rust de boventoon voert.

De prestaties van de S400d 4Matic zijn net als de auto zelf van de buitencategorie. Met een gewicht van net geen twee ton schiet de 3 liter zes cillinder in 6,1 seconden naar de honderd. De topsnelheid is begrenst op 250 km/u. Bewonderingswaardiger is het speelse gemak waarmee de S-Klasse zich voortbeweegd. Zo zie je de naald van de toerenteller zelden boven de 1500 tpm, sterker nog, bij een snelheid van 100 km/u draait de S-Klasse slechts 1100 tpm en bij 130 km/u een schamele 1400 tpm, iets wat ondenkbaar is in iedere andere auto.

Natuurlijk hangt er ook een prijskaartje aan al deze weelde. De vanafprijs bedraagt zo’n €108.000,- Een verlengde uitvoering, zoals de testauto, kost ongeveer €6000,- extra. Aan de testauto hangt een prijskaartje van €146.000,-, maar dan beschik je wel over het Premium pakket met onder meer een panoramadak en alle denkbare rijhulpsystemen. Natuurlijk gaat het dan over een heleboel geld, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het gros van de kopers van een S-Klasse niet zal malen om een dergelijk bedrag.