De ‘normale’ Opel ADAM zie je met regelmaat terugkomen in het straatbeeld. De Opel ADAM S daarentegen zie je nauwelijks op de Nederlandse wegen. Vreemd eigenlijk, want deze is klein, maar wel ontzettend fijn!

Een blik op het exterieur zegt al genoeg; carrosseriekleur met de fancy naam ‘Forget about Grey’, dak in  de kleur ‘Red ‘n’ Roll’ en 18-inch lichtmetalen ‘’Propeller’’ –velgen. Tel daarbij de spoilers en dynamische details op en je hebt een wagentje die het bloed sneller door je aderen laat stromen. Er kunnen welgemeende complimenten gegeven worden aan het adres van Opel. Het is namelijk niet gemakkelijk om een auto van dit formaat zo sportief te laten lijken. Zelfs de achterkant van de auto, die wij bij de normale ADAM nogal vrouwelijk vinden, krijgt door het accentueerde uitlaatstuk en de spoiler een sportieve uitstraling. Met die reden is de ADAM S met recht een van de winnaars  van de Autonis design award van 2015 in het segment compacte auto’s.

Het interieur laat sportiviteit naar voren komen door de lederen Recaro stoelen en het royale  gebruik van de kleur rood en de letter S. Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur zie je het ‘normale’ dashboard uit de ADAM: minder brutaal en minder energiek dan je zouden verwachten. Zodra je de weg op rijdt en de motor eens goed aan de tand gaan voelen, wordt het pas echt feest. Onder de kleine motorkap worden de 150 paarden flink uit de tent gelokt en ontpopt de ADAM S zich tot een ware kartwagen. Klein, wendbaar en een plezier om mee te rijden op de zogenaamde b-wegen. De auto reageert direct op de commando’s die door de bestuurder, met het stuur en het gaspedaal, worden gegeven. Daarbij is het stuurgedrag heerlijk direct en voel je haarfijn wat de auto doet. Iedere rit is een feest.

Een minmuntje aan deze auto is het gemis van de sportieve systeemfeatures die concurrenten wel toevoegen aan een auto. De systemen in de ADAM S komen allemaal rechtstreeks uit de normale ADAM. Het schermpje tussen de klokken is toe aan een fikse make-over en de software lijkt uit het vorige tijdperk te komen. Daarnaast ligt het scherm van het infomainmentsysteem vrij laag en ontbreekt de standaard navigatie. Deze is echter wel verkrijgbaar via apps en vereist installatie via een smartphone.

Onderhuids vindt je de 1.4 turbomotor van Opel met 6 versnellingen die stiekem bekend voorkomt uit de Astra. In totaal wordt er 150 pk en 220 Nm uit het blok getrokken door een aangepaste intercooler en de turbodruk die hoger is gelegd. Dit blok is ruim voldoende voor het formaat van de auto. Het schakelen gaat niet zo soepel als verwacht, de versnellingen klikken namelijk niet zo lekker door en kan daardoor hakerig aanvoelen.  De prijs van de ADAM S begint bij €22.995,-. Wil je de auto nog een beetje leuk aankleden, dan komt daar nog zo’n vijfduizend euro bovenop. Eerlijk is eerlijk: Het is veel geld voor deze auto.

Al met al is de Opel ADAM S een fantastisch wagentje om wegen met veel bochtjes te pakken. Overweeg je een snelle hatchback  te kopen en weet je nog niet helemaal wat je wil, kijk dan ook even naar deze ADAM S. Hij is een slag kleiner dan een hatch, maar hij geeft je minstens zoveel plezier. Laat de snelwegen ver achter je en geniet van het heerlijke bochtenwerk wat deze pocket-rocket je te bieden heeft.