In de winter van 2021 op 2022 reden we al eens met de nieuwe Opel Mokka-E. We schreven toen in ons verhaal: “Het verbruik blijft bij 15 graden en bewolkt weer op een nette 18 KW/100 km, omgerekend is dat een actieradius van ongeveer 280 kilometer bij normaal gebruik.” Het betrof een zeer zachte dag die de winter rijk was. In een koudere episode tijdens de testperiode kwamen we wat hoger uit, namelijk op zo’n 22 KW per 100 kilometer. We zijn erg benieuwd hoeveel de Mokka consumeert in de zomerse najaars sferen. Een verslag.

Zonnige condities
We nemen de proef op de som tijdens een dag waarop het kwik de twintig graden net overschrijdt. We moesten even nadenken, want een dag ervoor was het bijna 25 graden. Dat werkt echter niet in het voordeel van de accu, want de airco moet dan ook bijspringen, wat leidt tot een hoger energieverbruik. Dus kozen we voor een dag met een wat gematigder temperatuur. De wind was zwak van kracht en blies uit het westen. We hebben ervoor gekozen om een gemêleerd traject af te leggen, met zowel binnendoor als buitenom wegen. Bebouwde kom, 80 kilometer per uur, N-wegen en snelwegen: het kwam allemaal langs. Op die manier hebben we geprobeerd een zo realistisch mogelijk verbruik neer te zetten.

Huiselijke sferen
Voordat we het gaan hebben over de resultaten van de verbruikstest, willen we eerst nog even aandacht schenken aan het interieur. We rijden de meest luxueuze versie, die maar liefst 38 mille moet kosten. Maar dan is zo’n beetje al het wensbare inbegrepen. Wat we daaronder verstaan? Adaptieve cruise control met lane keep assist bijvoorbeeld. Of dual zone airco. En een groot digitaal display voor je neus, zowel in het instrumentarium als op de plaats waar het navigatiesysteem is gepositioneerd. Stoelverwarming is uiteraard aanwezig op deze versie en laat zich in drie verschillende standen bedienen. Verder gaat Apple Car Play per kabel, maar dat werkt wel zo prettig. Tenzij je elke dag meer dan een uur in de auto zit, want dan moet je ervoor zorgen dat je in elk geval niet met een volle batterij de auto instapt. Telkens opladen met een volle batterij kan namelijk de accuduur van de telefoon verkleinen.

De test
Met de capaciteit van de auto accu zit het wel snor. We hebben beschikking over 50Kw, waarbij wel rekening moet gehouden worden met het feit dat we netto over ongeveer 44Kw beschikken. Met een gemiddeld verbruik van 22Kw, waar we tijdens een koude winterdag in onze vorige test in de Mokka-e onder winterse omstandigheden op uit kwamen, kan je dus pakweg 200 kilometer rijden, mocht je de accu geheel leeg gaan rijden. Gelukkig zijn de omstandigheden tijdens deze test een stuk gunstiger. We hebben de voorwaarden eerder in het verhaal geschetst. Tijdens deze test komen we uit op een gemiddeld verbruik van 16Kw per honderd kilometer. Daarmee kan dus richting de 300 kilometer afgelegd worden op één accu. Les die we geleerd hebben tijdens de test: pas je snelheid aan aan de geldende normen. Maak gebruik van de regeneratie, zowel in het verkeer als door de automaat in stand B te zetten. En zorg ervoor dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van stoelverwarming in de wintermaanden, zonder de kachel volledig te moeten opstoken. Op die manier kom je het verst!