Samen met enkele andere leden van de Stellantis groep komt de Corsa-E nu met de welbekende 50Kw accu beschikbaar. Een prima aanbod, want het verbruik ligt een stuk lager dan bijvoorbeeld de Citroën e-C4. Daar scoorden we 23,4 Kw per 100 kilometer, terwijl we met de Opel tot zo’n 15 Kw over diezelfde afstand wisten te scoren. Daarmee komt de auto bij een zeer rustig rijgedrag zelfs uit op 300 kilometer actieradius. Reken echter voor het dagelijkse gebruik met ongeveer 220 kilometer op een volle accu. Je moet immers ongeveer 90% van de 50Kw capaciteit nemen (45Kw) en daarvan nog eens 80% berekenen. Je komt namelijk liever niet onder de 20%, stel dat een laadpaal het niet doet. Netto kan je dus met ongeveer 36Kw rekenen. Voordeel: volladen kost niet zoveel, en toch rij je nog een redelijke afstand op een acculading.

Conventioneel
Het bijzondere aan de Opel Corsa-E is het feit dat het ontwerp er behoorlijk conventioneel uitziet. Je ziet er nauwelijks aan af dat het gaat om een elektrisch model. En dat is vermoedelijk ook de insteek geweest tijdens het ontwerpen. Bekende Opel-lijnen vinden we zowel op de voor- als achterzijde. Binnenin herkennen fervente Opel-rijders ook gelijk het interieur, dit ziet er netjes uit. Ook de afwerking staat op een behoorlijk plan. Leuke rode accenten geven het verder wat saai ogende interieur wat meer fleur. De meest basale opties zijn aanwezig, met een enkele uitzondering daarop. Stoelverwarming rekenen we namelijk nog echt als luxe. Cruise control met het stellen zonder het adaptieve gedeelte, maar dat vinden we niet zo erg. Er is climate control en een lane keep warning systeem aanwezig. Een prima uitrusting dus.

Rijden op stroom
Met een druk op de start-stop knop kan het rijden beginnen. Jammer genoeg is het accupercentage niet zichtbaar, en dat is een erg gemis. De actieradius voorspeller: het getal dat in beeld is te zien betreffende het aantal kilometer dat gereden kan worden, is erg onbetrouwbaar. Het bereik neemt gedurende een rit exponentieel af, waardoor je geen enkel idee meer hebt hoeveel je nog kunt rijden. Gelukkig heeft de grotere broer, de Mokka-E, wel een accupercentage inzichtelijk. Daardoor kan je berekenen hoever je nog kunt rijden. Want stel, een accucapaciteit is gedaald van 100 naar 75 procent, en je hebt 50 kilometer gereden, dan kan je ervan uitgaan dat je bij een gelijke rijstijl en snelheid ongeveer 130 kilometer veilig kunt rijden op dezelfde acculading. We hopen dat we die optie wel weer snel terugzien bij de Corsa.

Conclusie
Met een fijne uitrusting en een beperkt verbruik is de Corsa-E ideaal voor mensen die een klein gezin hebben, of gewoon alleen zijn. Met het verbruik zit je goed, want hierdoor ben je niet veel kwijt aan de publieke lader, laat staan als je thuis laadt. Reken bij thuis laden op zo’n 10 tot 15 uur voordat de accu volzit, bij een conventionele 3-fase mogelijkheid gaat het om zo’n 4 uur en snelladen kan een volle accu opleveren in 30 tot 60 minuten. De bagageruimte bedraagt 267 liter en is daarmee in lijn met concurrentie. De prijs van de Corsa-E ligt in deze uitrusting op 36 mille. Een stevig bedrag, maar heel veel voordeliger is bij tegenstrevers ook niet echt snel wat te vinden. Dus mocht het uiterlijk je aanspreken, dan ligt een bezoek aan de Opel-site voor de hand.