“Met de 208 betreedt Peugeot een nieuw tijdperk.” Dat waren de woorden van Vincent Rambaud, Algemeen Directeur Automobiles Peugeot bij introductie van de nieuwe 208. De 200 serie was jarenlang de drijvende kracht van Peugeot. Waar de 205 al een groot succes was, werd de 206 zelfs Peugeot meestverkochte auto aller tijden. Met de 207 dacht Peugeot dat succes wel even voort te kunnen zetten. Het tegendeel bleek. De 207 kwam mede door haar sterke bekritiseerde exterieur maar aan een derde van de verkoop die haar voorgangers bewerkstelligden. Peugeot geeft de hoop echter niet op. Door krachtenbundeling wil Peugeot met de geest van de 205 en 206, de functionaliteit van de 207 en de moderniteit van de 208, de 200 serie doen herleven.

Het ontwerp van de 208 is zonder twijfel goed geslaagd. De voorkant oogt stoer en de chromen raamomlijsting en de 16’’ lichtmetalen velgen geven de 208 een eigentijdse indruk. Kortom weer een echte Peugeot. De 208 is in vergelijking tot zijn voorganger een stuk lichter en is ook flink ingekrompen. Vrijwel altijd heeft downsizing van buiten ook vermindering van ruimte in de auto tot gevolg. Het tegendeel blijkt. Peugeot is erin geslaagd dankzij een efficiëntie indeling geen ruimte levering in de auto ten opzichte van de 207.

Onze testauto was uitgerust met het Allure pakket. Naast de eerder genoemde lichtmetalen velgen en chromen raamomlijsting heeft u ook koplampen met LED-accentverlichting, LED dagrijverlichting, mistlampen vóór, een licht- en regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, sportstoelen, cruise- en climate control tot u beschikking. De prijs van de testauto ligt op € 20,160.– . Naast de allure uitvoering is er ook de mogelijkheid om te kiezen voor de acces en active uitvoering die voor respectievelijk € 14,190,– en € 15,760,– over de toonbank gaan. Bij de acces en active uitvoering heb je in tegenstelling tot de allure ook de mogelijkheid om te kiezen voor een 3 cilinder. Naast een aanzienlijk minder verbruik valt deze motor ook nog eens in de 14% bijtelling categorie en is bpm vrij. De allure leek hiermee buiten de boot te vallen, ware het niet dat Peugeot uiteindelijk toch besloot om begin 2013 de bijtellingsvriendelijke e-HDi motoren op de markt te brengen.

Het interieur van de 208 voldoet aan de verwachtingen. Het centraal geplaatste multimedia-systeem met navigatie heeft een hoge resolutie en functioneert zeer gebruikersvriendelijk. Veder beschikt de fransman over degelijke materialen. De allure word geleverd met een lederen dashboard welk alleen in zwart of lichtgrijs beschikbaar is. Het stuur en portier zijn met satijnzilver afgewerkt wat deze allure net wat extra’s meegeeft. Ook de sportstoelen voorin bieden het gewenste comfort en geeft samen met het kleine ‘’kartstuur’’ (345 mm diameter) een sportief gevoel. Dan zou je denken dat dankzij het kleine stuur het zicht op het instrumentarium positief bevordert word. Het tegendeel blijkt. De tellers zijn zo geplaatst dat je afhankelijk van je lengte en zitpostie weinig tot geen zicht op je snelheid of andere wijzers.

Onder de motorkap ligt het 120pk sterke 1.6 blok. Met een acceleratie van 0-100 in 9,9 is de fransoos niet bijzonder snel, maar doet voor het dagelijks verkeer niks onder. Je grijpt echter wel aan twee kanten mis. Je mist de gunstige bijtellingen en echte sportiviteit heb je nou ook weer niet. Wil je echte sportieve prestaties dan is de 155pk sterke 1.6 THP of de komende GTI een betere optie. Het rijgedrag van de 208 is erg dynamisch. De combinatie van een uitstekend onderstel en het kleine directe stuur zorgen voor een fijne rijbeleving. Door het ontbreken van een turbo moet je wel flink het gas intrappen om van het volledige vermogen gebruik te kunnen maken. Op hoge snelheden neemt het vermogen erg snel af en mis je wel die zesde versnelling. Ook draait de motor bij 120 km/h al op 3600 toeren en maakt de veder stille motor opvallend veel lawaai. De THP uitvoering beschikt overigens wel over een zesde versnelling.

Op het verbruik van de 1.6 VTi valt niets aan te merken. De fabrieksopgave ligt op 5,8 liter per 100 km. Tijdens de testperiode kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 6,5 liter per 100 km, wat dus wel enigszins hoger ligt. Ook op het gebied van veiligheid scoort de 208 goed. Tijdens de EuroNCAP-proeven, het toonaangevende Europese botsproefinstituut haalde de 208 nog een maximale score van vijf sterren.

Onder de belangrijkste concurrenten van de 208 vallen de Kia Rio en de Ford Fiesta. Vooral op het gebied van luxe, brandstof, veiligheid en ontwerp scoort deze 208 net iets beter als zijn voorganger. Concluderend kunnen we dan ook stellen dat Peugeot met de 208 weer genoeg in huis heeft om de strijd met de concurrentie aan te gaan.