De Peugeot 5008 heeft onlangs een facelift ondergaan. Hoogtijd voor Autoverhaal om de vernieuwde 5008 SUV, zoals Peugeot hem steevast noemt, eens te testen. Wij rijden met de Peugeot 5008 130 EAT8. Dat is ook de variant zijn die in Nederland het meest wordt verkocht.

Test Peugeot 5008

De Peugeot 5008 SUV is in zekere zin de grote broer van de Peugeot 3008 SUV. Beide auto’s zijn in 2021 voorzien van een subtiele facelift. Die update is voornamelijk op uiterlijk gebied, onderhuids treffen we nauwelijks wijzigingen aan. Voor 2021 zijn kregen beide modellen een nieuw gezicht, de volledige voorkop ging namelijk op de schop. Zo zijn de 3008 en 5008 weer geheel in lijn met de nieuwere 2008 en 508.

Vooral uiterlijke wijzigingen

Een van die kenmerken voor de nieuwste Peugeots zijn de ‘slagtanden’ die vanuit de koplampen naar onderen lopen. Een ander detail waar iedere nieuwe Peugeot over beschikt is het typenummer op de motorkap, net als dat vroeger zo was bij de Peugeot 504. Verder zijn de 3008 en 5008 SUV voorzien van een nieuwe ‘frameloze’ grille die met fijne lijntjes doorloopt in de rest van de bumper. Zo oogt de nieuwe grille extra breed en geeft het de auto een stoer aangezicht.

Test Peugeot 5008

Wat verder nieuw is aan het uiterlijk zijn de achterlichten. Die zijn nu ook uitgevoerd met Ledverlichting en afgewerkt met helder rookglas. Daarnaast levert Peugeot een aantal nieuwe lakkleuren zoals Vertigo Blue en Celebes Blue. Ook zijn de 3008 en 5008 vanaf heden beide te bestellen met een ‘Black Pack’. Daarmee worden een aantal exterieur elementen uitgevoerd in het zwart, dan beschikt de auto over 19” lichtmetalen wielen en de merk- en typaanduiding worden in het matzwart meegenomen.

Test Peugeot 5008

In het interieur voert Peugeot ook  een aantal wijzigingen door. Zo beschikt de Peugeot 5008 over een groter infotainmentdisplay (10 inch). Met dat nieuwe scherm is het ook mogelijk om een telefoon te verbinden middels Apple CarPlay of Android Auto. Verder zijn de pianotoetsen gebleven in een interieur waar we al eerder enthousiast over schreven.

Test Peugeot 5008

Onderhuidse wijzigingen

Onderhuids heeft Peugeot zoals gezegd weinig veranderingen doorgevoerd. Waar de Peugeot 3008 wel leverbaar is als plug-in hybride geldt dat helaas niet voor de 5008. Dat heeft alles te maken met de derde zitrij waar de Peugeot 5008 over beschikt. Deze wegklapbare zitrij is geplaatst op de plek waar bij de 3008 zich de accu’s bevinden. Hier was bij de 5008 dus geen plaats voor, helaas. Wel beschikt de 5008, net zoals de 3008, over een nieuwe automatische versnellingsbak. Niet langer levert Peugeot de EAT6 met zes versnellingen, maar vanaf heden gaat het om een EAT8. Een 8-traps automaat dus, met koppelomvormer die erg soepel geschakeld en daardoor prima presteert.

Test Peugeot 5008

De Peugeot 5008 SUV acteert in een segment van 7-zits familie auto’s. Nu puilt dat segment niet uit van aanbod. Enkele concurrenten van de 5008 zijn de Volkswagen Tiguan Allspace, SEAT Tarraco, Renault Grand Scenic en Skoda Kodiaq. De Peugeot valt met een vanaf prijs van €38.520,- ergens in het midden van dat vijftal. De looks en het luxe aanvoelend interieur maken het dat wij kiezen voor de Peugeot 5008. Daarnaast doet de Peugeot qua rijgedrag ook echt niet onder voor de benoemde concurrenten. Dus ben je op zoek naar auto voor het hele gezin, dan is de Peugeot 5008 SUV zeker het overwegen waard!

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.