Met meer dan 600 liter bagageruimte en vijf ruime zitplaatsen biedt de 308 SW voldoende bewegingsvrijheid. Hoe pakt dat uit? We zoeken het uit in deze test waarin de 130pk sterke driecilinder benzinemotor centraal staat. Een motor die aan de onderkant van het gamma staat, want er is ook de keuze voor een 180pk sterke plug-in-hybride, of een 225pk met dito aandrijflijn. Naar verluid is er tussen de laatste twee genoemde modellen weinig verschil te merken qua prestaties en verbruik, dus in dat geval opteren we voor de 180pk sterke krachtbron. Maar wanneer stekkeren je koud laat, kan je het best gaan voor de 130pk versie. Dit is een zogenoemde mild hybrid, die het beste van beide werelden moet bieden. We zoeken het uit.

Fraai klokkenspel
De binnenzijde laat zich kenmerken door een moderne uitstraling met voldoende keuzemogelijkheden. Doordat er aanpassingen zijn gedaan aan het infotainmentsysteem, bedien je voortaan de Peugeot op een andere wijze dan voorheen. In tegenstelling tot het minimalisme dat de vorige versie karakteriseerde, is er nu gekozen voor een tussenweg. Je kunt een aantal knoppen standaard instellen op een rij onder het scherm, maar verder is alles gewoon touch en zitten de meeste knoppen in het scherm verwerkt. Anders dan bij Opel dus geen fysieke knoppen bij Peugeot. Je hebt vanaf de bestuurdersstoel goed overzicht over de weg. Het stuur staat nog steeds lekker laag en pakt goed vast. Een andere noviteit is het feit dat het zitvlak voortaan langer is dan normaal, ideaal voor hen die lange benen hebben. Voorheen was het Franse merk hier vaak wars van.

Fraaie prestaties
Bij het rijden valt op dat de krachtbron niets tekort komt, zelfs niet op de hogere snelheden die we in het Franse land bereiken. Wat nog opvallender is, is het verbruik. Dat ligt met 1 op 18 zeer laag, ook bij de constante koers van 130 kilometer per uur die we aanhouden. Op een lagere snelheid wordt dat verbruik nog lager en komen we rond de 1 liter benzine per 20 kilometer uit. Onderweg valt op dat de stoelen goed zitten en qua zitvlak uit te schuiven zijn. Er is voldoende ruimte aanwezig voor bestuurder en inzittenden. Je merkt dat de invloed van Opel ook z’n intrede heeft gedaan bij deze 308, want de stoelen zijn voortaan AGR-gekeurd. Dat zijn speciale stoelen die heerlijk zitten en zijn afgesteld op het juiste comfort voor de ledematen. Achterin kan meer dan voldoende mee, want niet alleen het bagageruim is met meer dan 600 liter ronduit groot, ook is de indeling erg praktisch. Weet trouwens dat de meerprijs voor een station ten opzichte van de hatchback niet meer dan pakweg 1500 euro bedraagt. We zouden daarom altijd opteren voor de station.

Conclusie
De Peugeot 308 SW is een ontzettend fijne, praktische stationwagon die er bovendien ook erg goed uitziet, helemaal in de GT-trim waarin wij ‘m reden. Je krijgt dan verchroomde ‘uitlaten’ en een hoop andere opsmuk. Het staat ‘m in elk geval wat ons betreft goed. De prijs is wel wat hoger dan in het verleden, maar dat geldt voor alle modellen. Helemaal luxe uitgevoerd met ondermeer stoelverwarming, stoelen met uitschuifbaar zitvlak, stuurwielverwarming en automatisch inparkeren, kost deze versie 41 mille. Dat is erg vergelijkbaar met andere premium producten. Ja, je leest het goed. Peugeot is premium geworden. En dat is meer dan alleen een marketinglabel.