De Peugeot 408 plug-in-hybride is een indrukwekkende auto die comfort en stijl combineert met de voordelen van een elektrische aandrijving. Met zijn elegante design en soepele rijeigenschappen weet deze auto zeker indruk te maken. Hoewel de actieradius op elektriciteit misschien niet zo groot is, compenseert de algehele rijervaring dit ruimschoots.

Het design van de Peugeot 408 is zonder twijfel een van zijn sterke punten. De auto heeft een gestroomlijnde en dynamische uitstraling die direct de aandacht trekt. De vloeiende lijnen en scherpe contouren geven de auto een moderne en verfijnde uitstraling. De slanke koplampen en het opvallende radiatorrooster dragen bij aan het karakteristieke front van de 408. Het elegante design wordt verder versterkt door de fraai vormgegeven achterlichten en de subtiele details op de carrosserie. Kortom, de Peugeot 408 is een lust voor het oog.

Wat betreft comfort stelt de Peugeot 408 zeker niet teleur. Het interieur is ruim en biedt voldoende zitruimte voor zowel bestuurder als passagiers. De gebruikte materialen voelen hoogwaardig aan en de stoelen zijn comfortabel, zelfs tijdens lange ritten. Het dashboard is overzichtelijk en goed georganiseerd, met intuïtieve bedieningselementen binnen handbereik. Daarnaast biedt de 408 voldoende bagageruimte, waardoor het een praktische keuze is voor dagelijks gebruik.

Wat betreft de rijervaring levert de Peugeot 408 plug-in-hybride uitstekende prestaties. De combinatie van een verbrandingsmotor en een elektrische motor zorgt voor een soepele en stille rit. Het schakelen tussen de verschillende modi gebeurt vrijwel onmerkbaar, en de overgang van elektrisch naar benzine-aandrijving verloopt naadloos. De acceleratie is vlot en responsief, waardoor het inhalen van andere voertuigen probleemloos verloopt. Bovendien biedt de 408 een uitstekende wegligging en nauwkeurige besturing, wat bijdraagt aan het rijplezier. De acceleratie van nul tot honderd kilometer per uur kost een kleine 8 seconden, meer dan voldoende voor het Nederlandse verkeer dus. De topsnelheid is met 233 kilometer per uur ronduit snel te noemen, dit komen we niet vaak meer tegen.

Van de weinige nadelen van de Peugeot 408 plug-in-hybride is de beperkte actieradius op elektriciteit wel eentje die eruit schiet. Hoewel het vermogen van de elektrische motor voldoende is voor dagelijks woon-werkverkeer en korte ritten in de stad, kan de auto op pure elektriciteit niet zo ver komen als sommige concurrenten. De batterij kan echter wel eenvoudig worden opgeladen via een stopcontact of laadpaal, waardoor de totale actieradius wordt vergroot. Het opladen duurt echter langer dan bij snellere laadtechnologieën – snelladen is niet mogelijk –  dus dit kan een punt van overweging zijn voor potentiële kopers.

Concluderend is de Peugeot 408 plug-in-hybride een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar comfort en stijl in een milieuvriendelijk pakket. Het fraaie design, gecombineerd met het comfortabele interieur, zorgt voor een aangename rijervaring. Hoewel de actieradius op elektriciteit misschien beperkt is, is de algehele rijervaring meer dan bevredigend. De Peugeot 408 bewijst dat een plug-in-hybride niet alleen goed kan zijn voor het milieu, maar ook voor het plezier achter het stuur. De prijs is vrij fors, want met een bedrag van 58 mille is deze volledig aangeklede 408 een behoorlijke slok op een borrel. De vanafprijs is wel een stuk lager, namelijk 41 duizend euro. Dan heb je weliswaar niet de plug-in-hybride en minder opsmuk, maar er staat wel een 408 met dit gewaagde design op je oprit.