Veel mensen associëren een voordelig brandstofverbruik en een lage CO2 uitstoot niet meteen aan sportief rijden. Met de eerste diesel-hybride van de wereld twee jaar geleden bewees Peugeot echter het tegenovergestelde. Naast een 14 procent bijtelling en volgens de fabriek een brandstofverbruik van 1 op 25 rijdt deze hybride ook nog eens lekker sportief. Het prijskaartje van de 3008 Hybrid 4 is echter aanzienlijk. De lijst begint vanaf 37.190 euro, dat is zo’n 12 duizend meer dan de standaard 3008 zonder de diesel-hybride techniek. Voor dat geld koopt je ook een DS5 Hybrid 4  eveneens met met 14 procent bijtelling. Inmiddels is de Peugeot 3008 Hybrid 4 alweer 2 jaar op de markt. Wij reden de Limited Edition en testte de 3008 Hybrid 4 op zuinigheid, sportiviteit en comfort.

De reden voor aanschaf van een 3008 Hybrid zal voor het gros van de kopers, de bijtelling in combinatie met een zuinig verbruik zijn. De fabrieksopgave van 1 op 25 valt in de praktijk echter tegen. Vooral op snelwegen is het verbruik aanzienlijk hoger dan de opgave. Bij een constante snelheid van 120 km/h op Cruise Control ligt het verbruik namelijk op 1 liter per 14 kilometer. Dit is vooral te verklaren met het feit dat de accu zicht alleen oplaat bij het loslaten van het gas door sterk af te remmen op de motor. Het praktisch nut van de diesel-hybride is dan ook nihil op snelwegen. Dit in tegenstelling tot binnenwegen. Door de rem links te laten liggen laat de accu zich regelmatig op en is de bestemming bijna geheel elektrisch te bereiken. Dit vereist echter wel precisiewerk. Dit door tijdig het gas los te laten en door niet meer dan 25 procent van het vermogen van de motor aan te spreken. Kom je wel buiten deze groene ‘eco-zone’ dan valt de diesel-motor bij.

Om de 3008 Hybrid 4 te kunnen onderscheiden van zijn non-hybride collega vergt enige inspanning. Enkel een enigszins gewijzigde grill, een aantal Hybrid 4 logo’s, led-dagrijverlichting en een fraaie spoiler bovenaan de kofferklep maken het verschil. Al met al is de eco-vriendelijke Peug een chique en originele verschijning. Ook over het interieur valt weinig te klagen. De cockpit had met zijn vele aanwezige knopjes wat rustiger gemogen, maar het geheel is niet storend. In vergelijking tot de standaard uitvoering zijn de vermogenssteller en het selectieknopje voor de aandrijving de meest opvallende punten. Verder is het materiaalgebruik en de ergonomie is dik in orde. De stoelen zitten comfortabel en maken het een genot om je in de 3008 Hybrid 4 voor te bewegen. In het middenconsole zit een kleine praktisch opbergvakje , mocht dit niet voldoende zijn is er altijd nog een mega opbergvak in het middenconsole onder de midden-arm-steun waar zowaar een kleine boodschappentas in thuis past. De kofferbak daarintegen heeft mede door het forse accupakket aan ruimte moeten inleveren. Ten opzichte van de “normale” 3008 heeft de hybride maarliefst 60 liter minder bagageruimte.

Bij het starten van de motor blijft het nagenoeg stil. Enkel de melding op de display ‘Hybride systeem actief’ verraad dat de 3008 klaar staat voor vertrek. Deze stilte is voor de bestuurder in principe geen bezwaar. Voor de verkeersveiligheid van voetgangers is dit een ander verhaal. Een waarschuwingsgeluid op zijn minst zou wenselijk zijn. Dan het rijden zelf. De 3008 beschikt over vier verschillende aandrijfmodi: ZEV, AUTO, 4WD en SPORT. In de ‘ZEV’ modus is het mogelijk tot 70 km/u volledig te elektrisch te rijden, dit kan zo’n vier kilometer op een volle accu, waarna de dieselmotor het overneemt en de boel weer belaadt. In de stand ‘AUTO’ zoekt de 3008 zelf de beste oplossing. Naast dat dit de meest praktische modus is werkt het aandrijfsysteem ook bijzonder fijn. Het wisselen tussen de krachtbronnen is nagenoeg niet merkbaar, zelfs het aan- en uitgaan van de diesel-motor is naast enkele lichte trillingen nauwelijks merkbaar. Daarmee kan gezegd worden dat Peugeot op dit punt goed werk geleverd. Vermogen is in deze stand wel enigsinds gebrekkig. Schakel je echter de ‘SPORT’ modus dan voelt de motor ineens bijzonder pittig aan. Met enkel de brandstofmotor ingeschakeld schiet de 200 pk sterke 3008 door de versnellingen heen. De motor reageert alert op de pedalen en het vermogen is op elk moment aanspreekbaar. De sprint van 0-100 duurt is dan ook geschied binnen de 9 seconden. Daarnaast er nog de mogelijkheid tot vierwielaandrijving. De brandstofmotor voorziet dan de voorwielen en de elektro motor voert de achterwielen aan.

Concluderend kan gesteld worden dat Peugeot met de 3008 Hybrid 4 een geslaagde diesel-hybride heeft geïntroduceerd. Het brandstof verbruik op snelwegen valt wel enigszins tegen. Bij veelvuldig snelweggebruik is de Hybrid 4 dan ook niet aan te raden. Dit in tegenstelling tot in de bebouwde kom waar de hybride zijn werk uitstekend doet. Daarnaast rijdt de Peug, indien gewenst, nog sportief ook. Hier hang dan ook wel een fors ‘prijskaartje’ aan.

Benieuwd naar de Peugeot 3008 Private lease? Check de link.