Kleine jongens worden groot. Een veelgehoorde uitspraak. Vaak uitgesproken door een grootvader- of grootmoeder die het jonge grut snel ziet opgroeien. Snelle groei, dat is een ontwikkeling die het Franse Peugeot ook heeft doorgemaakt. De hoofdrolspeler van dit succes is de Peugeot 308 SW, althans, in Nederland. Gemiddeld zijn er in de afgelopen twee jaar 1500 exemplaren per maand over de toonbank gegaan. Voor Nederlandse begrippen is dat erg veel. Vorig jaar scoorde het model tot en met de maand augustus een 4e positie in de verkooplijsten, inmiddels is dat een 21e plaats. Nog steeds heel behoorlijk voor een C-segmenter van dit kaliber. Maar hoe gaat dat in de toekomst? Reden genoeg om te kijken of dit succes kan worden gehandhaafd.

“De Fransman ziet er uit als een capabele wagen, maar is tegelijkertijd wat gewoontjes. Het is natuurlijk een kwestie van smaak – en daar gaat de journalistiek niet over – maar wat ons betreft hebben we mooiere stationwagens gezien. Toch hoef je je allerminst te schamen om het design. In het oordeel van de jury die de conventionele Peugeot 308 tot auto van het jaar heeft uitgeroepen, is ook zijn ontwerp geprezen. Zoals dat gaat met station varianten is de voorzijde duidelijk in lijn met de hatchback. Ook het interieur komt overeen, vooral het minimalistische design is prachtig.” Dat schreven we ruim twee jaar geleden over de Peugeot 308 SW, toen deze net gepresenteerd was. De testauto die we toen hadden, steekt met zijn ietwat saaie grijze kleur schril af tegen de prachtige sneeuwwitte uitvoering die we nu testen. Ook een verschil: het gaat hier om de Blue Lease Premium uitrusting, waarbij nóg meer luxe aanwezig is.

De knoppen die nog aanwezig zijn, liggen goed onder handbereik. De stoelen zitten op lange afstanden goed, want ze bieden genoeg zijdelingse steun. Wel is het zo dat ze behoorlijk hard zijn, waardoor je niet altijd even comfortabel zit. Gelukkig zit het met de vering en demping wel snor, een lange rit is dus geen straf. Door het glazen panoramadak wordt er wel wat van de hoofd- en beenruimte afgesnoept, maar nog steeds kunnen volwassenen er goed vertoeven. Voor de volledigheid noemen we nog de 610 liter metende bagageruimte, één van de grootste in zijn klasse. Wanneer er echt veel meemoet, is dit zelfs met de banken plat uit te breiden tot 1660 liter. Geen reden tot klagen dus.

De motor is een bekende voor ons, de 1.6 liter dieselmotor met 120pk zijn we vaker tegengekomen. Hij staat bekend om z’n prettige en zuivere loop met een lineaire krachtsopbouw. In 10,1 seconden staan er drie cijfers op de digitale klokken en 194 kilometer per uur is het uiterst haalbare. Zuinig is de Peugeot zeker, want scores van 1 op 20 zijn geen uitzondering. Met een literinhoud van net iets meer dan 50 liter voorziet de brandstoftank voldoende reserves voor een actieradius van 1000 kilometer. Je hoeft dus niet zo vaak bij de pomp te staan. Waar de 308 SW vooral in uitblonk was zijn afwerking, het ruimteaanbod en fraaie uiterlijk. Die kwaliteiten zijn blijven staan. De bijtellingsregels zijn behoorlijk aangescherpt, vandaar dat de verkoopcijfers nu iets minder rooskleurig zijn. Toch verwachten we nog best wat registraties. De Peugeot 308 SW is er vanaf 22 mille, maar reken bij een redelijke uitrusting op zon 27 duizend euro.