Skoda heeft de Fabia een opfrisbeurt gegeven. De koplampen en bumper zijn gewijzigd en de Fabia heeft een andere grill. Maar de belangrijkste wijziging zit onder de motorkap, want vrijwel het gehele motoren gamma is veranderd. Skoda claimt dat de motoren schoner, stiller en zuiniger zijn geworden. En daarmee doen ze geheel recht aan de trend van dit moment.

Qua uiterlijk valt er weinig aan te merken op de nieuwe Skoda Fabia. Het blijft een geinig karretje die door zijn A- stijlen wat kenmerken van de Citroën DS3 in zich heeft. Het interieur ziet er netjes uit. Een groot navigatiesysteem prijkt op de middenconsole. Dit navigatiesysteem kennen we uit andere modellen van de Volkswagen-groep. De bediening vereist wat gewenning maar de routebegeleiding is wel duidelijk en helder. De ventilatiebediening is misschien wat saai, maar is vrijwel blindelings te hanteren. Voorin zijn er elektrisch bedienbare ramen, maar achterin moet je ze nog open slingeren.

Wat ons betreft heeft Skoda heel duidelijk laten zien dat ze precies weten hoe ze moeten downsizen. Op papier lijkt een 1.2 liter turbomotor nauwelijks voldoende voor het dagelijkse verkeer, maar niets is minder waar. Skoda perst 105pk en 175Nm koppel uit de 1.2 litermotor. De motor is erg krachtig en zeer soepel. Vanaf 2.000 toeren schiet hij ervandoor en in precies 10 seconden ligt de snelheid op 100 kilometer per uur. De topsnelheid ligt op een zeer acceptabele 190 kilometer per uur. Daarnaast beschikt deze versie over een 7-traps DSG-bak, hetgeen nog een zeldzaamheid is in het B-segment. Deze automaat schakelt zeer soepel en geruisloos over, je moet echt kijken om te weten in welke versnelling de auto rijdt.

Bij het rijden valt op dat de Fabia erg degelijk aanvoelt en hoewel het dashboard ietwat somber oogt, is ook de afwerking van een hoog niveau. Wat betreft kwaliteitsgevoel ligt de Tsjech toch nog een slag hoger dan onze eerder geteste Suzuki Swift. Beide horen thuis in het B-segment, en hoewel je in de Swift meer luxe krijgt voor een lagere prijs, ligt het kwaliteitsgevoel en weggedrag in de Fabia hoger. De bochten kunnen sportief worden genomen en het stuurgedrag is vrij direct. Met de Fabia heeft Skoda laten zien hoe downsizen moet. De 1.2 liter turbomotor is ondanks zijn kleine cilinderinhoud zeer snel en pittig. De 7-traps DSG-bak is soepel en schakelt geruisloos over. Daarnaast vallen alle uitvoeringen van de Skoda Fabia in de 20% bijtellingscategorie. Hoewel je voor een stevige prijs van bijna 19 mille op sommige punten met betrekking tot luxe moet inleveren (zoals de raamslingers achter), voelt de Fabia zeer kwalitatief aan. Kopers van de Fabia zullen dat laatste zeker doorslaggevend doen zijn